آداب روزه (۲)

برای روزه‌دار مستحب است که آداب زیر را رعایت کند :
۱- سحری خوردن:
از انس روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (تسحروا فإن فی السحور برکه)[۱] «سحری کنید، چون در سحری کردن برکت است». سحری کردن اگرچه با جرعه‌ای آب هم باشد تحقق پیدا می‌کند؛ به دلیل حدیث عبدالله بن عمرو از پیامبر صلی الله علیه وسلم : (تسحروا ولو بجرعه ماء)[۲] «سحری کنید اگرچه با جرعه‌ای از آب باشد».
تأخیر در سحری مستحب است : از انس، از زید بن ثابت رضی الله عنه روایت است : (تسحرنا مع النبی صلی الله علیه وسلم ثم قام إلی الصلاه. قلت : کم کان بین الأذان و السحور؟ قال قدر خمسین آیه)[۳] «با پیامبر صلی الله علیه وسلم سحری خوردیم، سپس پیامبر صلی الله علیه وسلم برای نماز بلند شد، (انس گوید) گفتم: فاصله بین أذان و سحری خوردن چقدر بود؟ گفت به اندازه تلاوت پنجاه آیه».
اگر اذان (صبح) را شنید در حالی که غذا یا نوشیدنی در دست داشت، می‌تواند آن را بخورد یا بیاشامد، به دلیل حدیث ابوهریره که گوید : پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (إذا سمع أحدکم النداء و الإناء علی یدیه فلا یضعه حتی یقضی حاجته منه)[۴] «اگر یکی از شما ظرف آب را در دست داشت و اذان را شنید، تا نیازش را از آن برطرف نکرده، ظرف را نگذارد».

[۱]) متفق علیه :خ (۱۹۲۳/۱۳۹/۴)، م (۱۰۹۵/۷۷۰/۲)، ت (۷۰۳/۱۰۶/۲)، نس (۱۴۱/۴)، جه (۱۶۹۲/۵۴۰/۱).
[۲]) صحیح : [ص. ج ۲۹۴۵]، حب (۸۸۴/۲۲۳).
[۳]) متفق علیه : خ (۱۹۲۱/۱۳۸/۴)، م (۱۰۹۷/۷۷۱/۲)، ت (۶۹۹/۱۰۴/۲)، نس (۱۴۳/۴)، جه (۱۶۹۴/۵۴۰/۱).
[۴]) صحیح : [ص. ج ۶۰۷]، د (۲۳۳۳/۴۷۵/۶)، کم (۴۲۶/۱).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …