آداب اعیاد (۱۱)

دلسوزی و توجه به فقرا و یتیمان:

انسان مسلمان سعی می‌کند در این روزها بیشتر به فقرا و مساکین رسیدگی و دستگیری نموده و صدقات بیشتری داده و اشک یتیمان را پاک کرده و با آنان نیکی نماید. پیامبر رحمت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم امر به دادن زکات فطر به فقرا و نیازمندان تا قبل از نماز فطر امر نموده و می‌فرمایند: (أغنوهم فی هذا الیوم.) یعنی: «امروز را بی‌نیازشان گردانید» [بیهقی و دارقطنی].

بازی و سرگرمی مباح:

دین آسانگیر ما از تفریح و استراحت دادن به تن و بدن منع ننموده و سرور و خوشی را به آن ارزانی می‌دارد. حضرت انس رضی الله عنه چنین تعریف می‌کند: پیامبر صلى الله علیه وسلم به مدینه تشریف آوردند، و در آن جا در دو روز مردم در سال را بازی می‌نمودند. ایشان صلی الله علیه وسلم فرمود: (قد أبدلکم الله بهما خیرًا منهما: یوم الفطر، ویوم الأضحى) یعنی: «خداوند برایتان بهتر از آن دو روز را جایگزین نموده است: روز فطر و روز قربان.» [نسائی].

جایز نبودن روزه در روزهای عید:

رسول الله صلى الله علیه وسلم از روزه داشتن در دو روز عید، چه روزه‌ی فرض و چه سنت نهى نموده‌اند. حضرت عمر بن خطاب رضی الله عنه می‌گوید: پیامبر صلى الله علیه وسلم از روزه گرفتن در این دو روز نهى نموده و فرمودند: (أما یوم الفطر ففطرکم من صومکم، وأما یوم الأضحى فکلوا من نُسُککم) یعنی: «اما روز فطر که همان افطار و شکستن روزه تان است و درمورد روز قربان در ان از قربانی‌هایتان بخورید.» [احمد] همینطور روزه گرفتن در ایام تشریق سه روزی که در پی عید قربان می‌آیند نیز مکروه می‌باشد.

گفتتن تکبیر در روزهای عید:

از جمله رهنمود‌های رسول بزرگوار اسلام صلى الله علیه وسلم آن است که در دو روز عید و تا سه روز پس از عید قربان (که به آن ایام التشریق گفته می‌شود و تا عصر روز سوم می‌باشد.) بیشتر تکبیر می‌گفتند.

از انواع تکبیر:

(الله أکبر الله أکبر، لا إله إلا الله، والله أکبر الله أکبر، ولله الحمد) [دارقطنی].

آری، چه زیبا است دین اسلام که در تلاش است تا در هر لحظه و آن قلب انسان‌ها را مملو از شادی و سرور گرداند! دو عید را برای مسلمانان مقرر داشت تا در آن خوشبختی و خوشی را به تمامی تجربه نمایند. در این دو روز مسلمانان همگی یکدل و یک رنگ بوده و جایی برای دشمنی میانشان باقی نمی‌ماند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …