میخواهیم خط مشی خود را از قاعدهای که ابن تیمیه از نظر شرعی و عقلی آنرا تایید کرده است، بگیریم؛ سلف صالح از جمله صحابه به لغت قرآن عالمتر و آگاهتر بوددند و در فهم آیات محکم و متشابه بسیار دقیق بودند به همین سبب در عصر و زمان آنها در اصول عقیده اختلافی به وجود نیامد و در این اصول، همگی اجماع و اتفاق نظر داشتند. پس از این بود که اندک اندک جداییها و تفرقهها شروع شد و هرگاه در مورد مسالهای مباحث و سوالاتی مطرح میشد یا میان آنها شکافی به وجود میآمد، دانشمندان و متفکران بزرگ مسلمان به سرعت این شکاف را میبستند و راه تفرقه و اختلاف را سد میکردند و مانند جریان ظهور خوارج به دلیل فهم نادرست قرآن یا ظهور تشیع و خونخواهی حسین و دیگر جریاناتی که در کتابهای تاریخ آمده است، آرا و دیدگاههای کلامی به مانند ساختمانی طبقه طبقه بالا میرفت تا اینکه به شکلی درآمد که امروزه در کتابهای متکلمین با فرقهها و مدارس مختلف آنها مشاهده میکنیم.
در زمان صحابه و تابعین تقسیمبندی دین به اصول و فروع وجود نداشت و کسی چنین تقسیمبندی را نمیشناخت بلکه این تقسیم به ظهور معتزله باز میگردد.[۱] زمانیکه برخی در علم کلام غرق شده بودند.
از دیدگاه سلف، این علم با اسلوب و مصطلحات آن، در دایرهی بدعتها قرار میگیرد. ابن تیمیه میگوید: «علم کلام: حقیقتی عرفی است در مورد کسانی که به روشی جز روش مسلمانان دربارهی دین صحبت میکنند.»[۲] در خلال دیدگاههای خود تاکید میکند که انتقاد سلف از علم کلام، ناشی از انتقاد آنها از منهج و شیوههای عقلی نیست بلکه آنها معیار و میزانهای شریعت را برتر میدانند چرا که با عقل هماهنگ است به این ترتیب ثابت میشود که آنها علاوه بر اینکه علمای احادیث و روایات هستند، اهل نظر و درایت نیز میباشند.
اصل و اساس این است که رسول الله همانگونه که امر شد و در راستای اجرای اوامر الله متعال، رسالت را بدون کتمان ابلاغ کرد، چنانکه الله متعال میفرماید: «وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»: «و (ما این) قرآن را بر تو نازل کردیم تا برای مردم روشن سازی، آنچه را که به سوی آنها نازل شده است.» (نحل: ۴۴)
و در جایی دیگر میفرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»: «ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، (به مردم) برسان و اگر (این کار) نکنی، رسالت او را نرساندهای و الله تو را از (شر) مردم حفظ میکند.» (مائده: ۶۷)
[۱] – ابن تیمیه: رساله الفرقان بین الحق والباطل، ص۸۶
[۲] – مجموع فتاوی ابن تیمیه، ج ۱۲ ص ۴۶۰-۴۶۱