رجعت چیست، و برای چه کسانی است و عقیده علمای شیعه در این مورد چیست؟

رجعت یعنی بازگشت بسیاری از مرده ها به دنیا قبل از روز قیامت، به همان صورت که قبلا بوده‌اند.

به اعتقاد علمای شیعه پیامبر خاتم ص و سایر پیامبران، ائمه معصومین، مسلمان خالص و کافران خالص جز کافران دوران جاهلیت که مستضعفین گفته میشوند قبل از رستاخیز به دنیا باز میگردند.
دائره المعارف العلویه جواد تاراج ۱ / ۲۵۳

در مورد اعتقاد شیعه به رجعت شیخ مفید گفته: «امامیه اتفاق کرده‌اند که بازگشت بسیاری از مرده ها به دنیا قطعی است»
اوائل المقالات، ص ۵۱

و این روایت را ساخته‌اند: «کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد از ما نیست».
من لایحضره الفقیه ۳ / ۲۹۱، وسائل الشیعه ۷ / ۴۳۸ و تفسیر الصافی ۱ / ۳۴۷، عقائد الاثنی عشریه، ص ۲۴۰

و شیخ شیعه مجلسی میگوید: «برای تو بیان کردم که در همه قرنها، شیعه بر اعتقاد رجعت اجماع کرده‌اند».
-بحارالانوار ۵۳ / ۹۲

طبرسی و حرّ عاملی و ابن المظفّر و غیره گفته‌اند: «اعتقاد به رجعت محل اجماع همه شیعیان است».
مجمع البیان فی علوم القرآن ج۵/۲۵۲ أبی علی فضل بن حسن طبرسی ت۵۴۸، الإیقاظ من الهجعه بالبرهان على الرجعه ص۳۳، بحار الأنوار ج۵۳/۱۲۳ (باب الرجعه)، تفسیر نور الثقلین ج۴/۱۰۱ رقم ۱۱۴

و حتی گفته اند «بلکه از ضروریات مذهب‌شان است».
عقاید الاثنی عشریه زنجانی، ص ۲۲۹، الایقاظ من الهجعه، ص ۶۰

و علمای شیعه حکم کرده‌اند که مُنکر ضروریات نزد آن‌ها کافر است!!
ن ک الاعتقادات مجلسی، ص ۹۰، مهذب الاحکام سبزواری ۱ / ۳۸۸ – ۳۹۳، الشیعه فی المیزان، ۱۴

و اما جهل علمای شیعه را در این روایت مشاهده کنید که دلیل رجعت مردگان به دنیا را بیان می کند:
روایت کرده‌اند: «همه پیامبرانی که خداوند آنان را مبعوث کرده به دنیا باز گردانده می‌شوند تا همراه علی بن ابی طالب بجنگد»
بحار الانوار ۵۳ / ۴۱

توضیح:
خداوند جل جلاله عقیده رجعت مردگان به دنیا را باطل اعلام کرده و میفرماید:
﴿حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَ أَحَدَهُمُ ٱلۡمَوۡتُ قَالَ رَبِّ ٱرۡجِعُونِ٩٩ لَعَلِّیٓ أَعۡمَلُ صَٰلِحٗا فِیمَا تَرَکۡتُۚ کَلَّآۚ إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَآئِلُهَاۖ وَمِن وَرَآئِهِم بَرۡزَخٌ إِلَىٰ یَوۡمِ یُبۡعَثُونَ١٠٠﴾ [المؤمنون: ۹۹-۱۰۰].
یعنی: «و زمانی که مرگ یکی از آنان فرا می‌رسد، می‌گوید : پروردگارا ! مرا (به دنیا) باز گردانید».

و میفرماید:
﴿أَلَمۡ یَرَوۡاْ کَمۡ أَهۡلَکۡنَا قَبۡلَهُم مِّنَ ٱلۡقُرُونِ أَنَّهُمۡ إِلَیۡهِمۡ لَا یَرۡجِعُونَ٣١﴾ [یس: ۳۱].
یعنی: «مگر نمی‌دانند که در روزگاران پیش از ایشان چه ملّت‌های فراوانی را (به گناهان‌شان گرفته‌ایم و) نابودشان نموده‌ایم، که هرگز به سویشان باز نمی‌گردند (و دیگر به دنیا گام نمی‌گذارند؟!)»

مقاله پیشنهادی

حکم روزه گرفتن در روز عاشورا نزد اهل سنت و تشیع چگونه است؟

الحمدلله، ظاهرا در مذهب تشیع روزه گرفتن در روز عاشورا حرام است. ولی در اهل …