ابو علی خلال شیخ حنابله و از استوانه های علمی اهل سنت به قبر موسی بن جعفر متوسل میشد؟

«ما همنی امر فقصدت قبر موسی بن جعفر فتوسلت به الا سهل الله تعالی لی ما احب»تاریخ بغداد خطیب بغدادی ج۱ ص۱۳۳
«هر وقت مشکلی برای من در بغداد پیش می آمد میرفتم کنار قبر موسی بن جعفر و به او متوسل میشدم»
پاسخ:
روافض اسم هر شخصی که آوردند عجیب است قبلش مینویسند از استوانه های مهم اهل سنت و علمای بزرگ و دیگر تعریفات!!! تا با این روش خواننده را فریب بدهند. ابو علی خلال نه تنها عالم نبود بلکه اصلا دنبال علم هم نبود!!!
در ترجمه این شخص آمده است:
الحسن بن علی أبو علی الخلال المعروف بالحلوانی ! وهو من طبقه متقدمه عن طبقه الأول، و له ترجمه فی تاریخ الخطیب (۵ / ۱۱۲)، جاء فی ثنایاها ما یلی :
قال الخطیب: أنبأنا محمد بن أحمد بن رزق، أخبرنا أبو علی بن الصواف، حدثنا عبد الله بن أحمد بن حنبل قال: سألت أبی عن الحسن بن الخلال الذی یقال له الحلوانی، فقال : ((ما أعرفه بطلب الحدیث، وما رأیته یطلب الحدیث!)) ، قلت: إنه یذْکُرُ أنَّه کان ملازما لیزید بن هارون، قال : ((ما أعرفه إلا أنه جاءنی إلى هنا یُسَلِّمُ علیَّ)) ولَمْ یَحْمَدْهُ أبی! ، ثم قال: (( یبلغنی عنه أشیاء أکرهها…!))
یعنی از ابو علی پرسیدم نشنیده ام که کسی گفته باشد در طلب حدیث است و همچنین ندیده ام که دنبال حدیث باشد.گفتم او همراه یزید بن هارون است. گفت نمیشناسمش مگر اینکه بعضی وقتها نزد من می آید و سلامی میکند.
پس عمل این شخص ملاکی برای ما نخواهد بود و نمی تواند این نوع توسل را توجیه کند چراکه شخصی نبوده که عمل وی ملاک قرار بگیرد.

مقاله پیشنهادی

فرقه شیعه (۳)

اکنون مناسب می­بینم سخنان سیوطی در مورد مهدی مغربی را ذکر کنم. او می­گوید: «مهدی …