کشف سیاره‌‌ای با ۳ خورشید و اعجاز علمی جدید قرآن

ناسا در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۱ سیاره‌ی «Kepler-16b» را کشف کرد که دارای دو ستاره (خورشید) و دو مشرق و دو مغرب است.
این پایان کار نیست. تیمی از ستاره‌شناسان به رهبری دانشگاه آریزونا، سیاره‌ای را با روشنی روز طولانی، سه طلوع و سه غروب خورشید، و فصل‌هایی طولانی‌تر از طول عمر یک انسان کشف کرده‌اند. این سیاره که «HD 131399Ab» نام دارد، برخلاف هر جهان شناخته‌شده‌ی دیگری است. جزئیات این کشف در مقاله‌ای که  در ۷ جولای ۲۰۱۶ (۱۷ تیر ۱۳۹۵ خورشیدی) به همت نویسندگان مطرحی نگاشته شده است، وجود دارد.

هر سالِ این سیاره برابر با ۵۵۰ سالِ زمین است؛ در حالی که سیاره می‌چرخد و ستاره‌هایش در هرروز از هم دور می‌شوند، به نقطه‌ای می‌رسند که غروب یکی، با طلوع دیگری مصادف می‌شود؛ که در این نقطه این سیاره در حدود یک‌چهارم چرخش خود قرار دارد یا تقریباً ۱۴۰ سال زمین! یعنی یک فصل در این سیاره معادل ۱۴۰ سالِ زمین طول می‌کشد!

دَنیل آپای (Daniel Apai)، استادیار علوم نجوم و سیاره‌ای در دانشگاه آریزونا می‌گوید: «اگر این سیاره در این منظومه کمی دورتر از بزرگترین ستاره (A) می‌بود، از منظومه بیرون انداخته می‌شد. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای ما نشان می‌دهد که این نوع چرخش، می‌تواند پایدار باشد؛ اما اگر ویژگی‌های اجزای این منظومه را ذره‌ا‌‌ی تغییر دهید، به سرعت ناپایدار خواهد شد.»

حال توجه شما را به آیاتی از آیات قرآن که در زمانی نازل شده است که مردم آن زمان هیچ‌گونه دانشی از نجوم و کهکشان‌ها و منظومه‌های جهان هستی نداشتند، جلب می‌کنیم:
۱- ⚜گفت (او) پروردگار مشرق و مغرب و آنچه میان آن دو است، اگر بیندیشید.⚜﴿الشعراء: ٢٨﴾
این آیه به همین منظومه‌ی شمسی خودمان اشاره دارد که دارای یک خورشید و یک مشرق و یک مغرب است.

۲- ⚜او پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب است.⚜﴿الرحمن: ١٧﴾
در این آیه به صراحت به مکان یا مکان‌هایی اشاره شده است که دارای دو مشرق و دو مغرب است. در ابتدای این نوشتار، ذکر کردیم که سیاره‌ی «Kepler-16b» در سال ۲۰۱۱ کشف شده است که دارای دو خورشید و طبعاً دو مشرق و دو مغرب است.

۳- ⚜سوگند به پروردگار مشرق‌ها و مغرب‌ها که توانائیم!⚜﴿المعارج: ۴٠﴾
در این آیه نیز پی می‌بریم که سیاره یا سیاره‌هایی وجود دارند که دارای چند (بیش از دو) مشرق و مغرب است؛ و با کشف سیاره‌ی سه‌ستاره‌ای HD 131399Ab که سه مشرق و سه مغرب دارد، نیز پی به حقانیت کلام وحی می‌بریم. کلامی که ۱۴۰۰ سال پیش بر پیامبر درس‌ناخوانده‌ی اسلام نازل شد.

۴و۵- ⚜بگو به من خبر دهید اگر خداوند شب را تا روز قیامت بر شما پایدار سازد، کیست معبودی جز الله که برای شما روشنی آورد؟! آیا نمی‌شنوید؟!⚜﴿القصص: ٧١﴾
شب‌ها و روزهای بسیار طولانی سیاره‌ی HD 131399Ab نشان‌دهنده‌ی این است که امکان بسیار طولانی شدن شب و روز وجود دارد و از همین‌رو خداوند با ذکر آیه‌ی فوق، به امکان‌پذیر بودن این واقعه در ظرف قوانین فیزیک و نجوم اشاره کرده است.
و نیز در آیه: ⚜بگو به من خبر دهید اگر خداوند روز را تا روز قیامت بر شما پایدار گرداند، کیست معبودی جز الله که برای شما شبی آورد که در آن آرام بگیرید؟! آیا نمی‌بینید؟!⚜﴿القصص: ٧٢﴾
می‌بینیم که امکان طولانی شدن روز نیز وجود دارد و ما شاهد این رخداد در سیاره‌ی تازه‌کشف‌شده هستیم.
در این آیه یکی از ویژگی‌های بارز شبِ کره‌ی زمین، آرامشی است که در آن قرار داده شده است. اما اگر مدت زمان این شب چندین ساعت افزایش پیدا کند، به آرامش مطلوب و مورد نیازمان خواهیم رسید؟! طبعاً آرامش لازم را نخواهیم داشت و قطعاً به بیماری‌های روحی و جسمی مختلفی دچار می‌شویم و از کمبود فواید نور خورشید رنج خواهیم برد.

۶- ⚜بی‌تردید خداوند آسمان‌ها و زمین را نگه می‌دارد از آن که (از نظام خود) منحرف شوند، و اگر منحرف گردند، کسی جز او نمی‌تواند آن‌ها را نگه دارد، بی‌گمان او بردبار آمرزنده است.⚜﴿فاطر: ۴١﴾
با این آیه یاد این سخن دَنیل آپای می‌افتیم که گفت: «اگر این سیاره در این منظومه کمی دورتر از بزرگترین ستاره (A) می‌بود، از منظومه بیرون انداخته می‌شد… اگر ویژگی‌های اجزای این منظومه را ذره‌ا‌‌ی تغییر دهید، به سرعت ناپایدار خواهد شد.»

بی‌شک آفریننده‌ای هوشمند این منظومه و سایر کائنات و جهان هستی را با نظمی دقیق و انکارناپذیر و براساس ثوابت جزئی آفریده است و آن‌ها را از فروپاشی حفظ می‌کند.

⚠️پس ای ناباوران! اگر این سیستم‌های منحصربه‌فرد از هم فرو بپاشند، می‌توانید آن را به حالت اول خود بازگردانید؟!!

✍ نویسنده: رد شبهات ملحدین

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …