چرا اکثر شیعیان را رافضی می گوییم؟ (۲)

تحقیق در کلمه ی «رافضی» و «رفض»

اول از همه بیایید با هم ببینیم که رافضی یعنی چه و به چه کسانی گفته میشود ، و آیا همه شیعه رافضی هستند؟!مسلما خیر؛ همه ی شیعه رافضی نیستند. بلکه در بین عموم پاک دل و ساده دل شیعه،به غیر روافض لعن کننده و مشرک ،شیعیان علوی نیز یافت میشود.

دکتر ابو عبدالرحمن محمدی،در مقدمه کتابش،« تشیع ومعتقدات آن،ص ۲» چنین میگوید: ” لازم به تذکر است که بهتر و صحیح تر این است که ما در این جا از اسم رافضه بجای شیعه استفاده کنیم؛ زیرا نزد علمای اهل سنت و جماعت مخصوصاً متقدمین به کسانی شیعه گفته میشده است که تنها اختلاف آنها با سایر مسلمانان این بوده که علی ابن ابی طالب رضی الله عنه را در خلافت از عثمان بن عفان رضی الله عنه شایسته تر و لایق تر میدانستند. و در مسایل عقیدتی و عبادی هیچ اختلافی با سایر مسلمانان نداشته اند درحالیکه فرقه و مذهبی که ما در اینجا به ذکر اعتقادات آنها میپردازیم اگر چه خود را شیعه مینامند اما نزد علمای اهل سنت و جماعت رافضه نامیده میشوند. ولی از آنجاییکه امروزه اکثریت مسلمانان این حقیقت را نمیدانند و فرقه رافضه را به نام شیعه میشناسند، ما نیز در اینجا خود آنها را شیعه نامیده ایم تا باعث سردرگمی برخی خوانندگان نگردد”.

این بند ، قاعده ی کلی است. اگر بخواهیم موشکفانه تر لفظ رافضی را بررسی کنیم، میبینیم که «رافضی» فقط یک اسم ساده نیست. بلکه اسم گروهی است با اعمالی خاص که به سبب همان اعمال بدان اطلاق میشوند.

کلمه «رافضی» دارای پیشینه و تاریخچه ای معروف میباشد.

رافضی در زمان زید بن علی بن حسین زین العابدین به گروهی از شیعه اطلاق شد و تا الان نیز این لقب باقی ماند. و تا ابد ننگی بر پیشانی شیعه و نشانی از خیانتشان خواهد بود.(که البته بنیان گذار اصلی تفکرات آن عبدالله بن سبا یهودی بود که در قسمتهای آینده توضیح خواهیم داد.)

لفظ رفض به معنی خروج و بازدارندگی و یا ترک است. بطور کلی وقتی از سوی ما اهلسنت به برخی از شیعیان رافضی گفته میشود بدان معنیست که شما بر اهل بیت خروج کردید و در شانشان غلو کردید و چیزهایی را بدیشان ـ رحمهم الله- میبندید که به آن معتقد نبودند.

رافضی» در لغت دهخدا چنین ترجمه شده: رافضی . [ ف ِ ] (ص نسبی ) منسوب به رافضه. و رافضه گروهی از لشکری که سردار خود را بگذارند. (از المنجد) (آنندراج ). و رجوع به رافضه شود.

رافضی . [ ف ِ ضی ی ] (ص نسبی ) منسوب است به رافضه که جماعتی از شیعیانند. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء).

رافضی . [ ف ِ ] (اِخ ) منسوب به گروهی از لشکر زیدبن علی که او را ترک کردند.

رفض در زبان عرب هم به معنی ترک است. {القاموس المحیط،۳۳۲/۴ و مقیاس اللغه از بن فارس۴۲۲/۲}

وقتش رسیده اصل ماجرایی که دهخدا نیز در تعریف آخر به آن اشاره کرده شرح دهیم.
زید بن علی همان کسی است که گروهی پس از کشته شدنش …

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …