هرگاه زنی قبل از اذان صبح شک کند که آیا از حیض پاک شده است یا خیر، روزه بگیرد؟

در ماه رمضان و در روز آخر دوره ماهیانه و دو ساعت قبل از اذان صبح، نزول مایع زرد رنگی را مشاهده کردم، و سپس خوابیدم، و ندیدم که آیا قبل از اذان صبح نزول آن متوقف شد یا خیر، و بعد از صبح توقف نزول مایع را ملاحظه کردم و بعداً اذان ظهر گفته شد و بعد از آن غسل کردم، آیا قضای نماز فوت شده (یعنی نماز صبح) بر من واجب است یا فقط نماز ظهر را بخوانم؟ و آیا روزه آنروز را بعد از رمضان قضاء کنم؟

 

الحمدلله،

هرگاه زنی در حیض افتاد؛ اصل بر بقای حیض است تا آنکه به یقین تمام شدن آنرا دریابد، و اگر شک داشته باشد که آیا حیض تمام شده یا خیر: برای وی جایز نیست که نماز بخواند یا روزه بگیرد.

بنابراین اگر شما قبل از اذان صبح از پاک شدن خود شک داشتید، نباید روزه بگیرید و یا نماز بخوانید، و اگر روزه گرفته باشید، روزه صحیح نیست و باید آنرا قضاء کنید و قضای نماز صبح هم بر شما لازم نیست.

از علامه ابن عثیمین رحمه الله پرسیده شد:

زنی روزه گرفت درحالیکه شک داشت که آیا از حیض پاک شده یا خیر، هنگامی که صبح شد دید که او پاک شده است، آیا روزه ی او منعقد شده درحالیکه (قبل از اذان صبح) به پاک شدن (خود) یقین نداشت؟

جواب دادند: «روزه او منعقد نشده، و قضای آنروز بر وی لازم است، زیرا اصل بر بقای حیض است، و روزه گرفتن وی با اینکه بر پاک شدن یقین نداشته، در حقیقت (به معنای) انجام عبادتی همراه با شک در صحت آن است، و این امر انعقاد آنرا منع می کند».

“مجموع فتاوی ابن عثیمین” فتاوی الصیام (۱۰۷، ۱۰۸).

و ام المومنین عایشه رضی الله عنه زنان را امر می کرد که عجله نکنند تا آنکه در پاک شدن خود یقین حاصل می کنند، چنانکه می گفت: (لَا تَعْجَلْنَ حَتَّی تَرَیْنَ الْقَصَّهَ الْبَیْضَاءَ) یعنی: عجله نکنید تا آنکه قصه بیضاء (مایع سفید) را ببینید. که منظور وی از آن، پاک شدن از حیض بود. “إرواء الغلیل” (۱/۲۱۸).

بر این اساس قضای نماز صبح بر شما لازم نیست، ولی نماز ظهر بر تو واجب است زیرا در حالی وارد نماز ظهر شدید که از حیض پاک شده بودید.

و همینطور روزه آنروز صحیح نیست – هرچند که از ابتدای روز روزه بودید – زیرا از اول آن در حیض بودید، بنابراین روزه صحیح نیست و باید آنرا بعد از رمضان قضاء کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …