نمونه‌های از آداب دعوتگر در دعوت

نخست به مهمترین امور بپردازد، در سطح فهم مردم با آن‌ها حرف بزند، و در تمامی امور از حکمت کار بگیرد طوری که رفتارش با لطف، ملایمت و نرمی همراه باشد، و از شدت در جایی که به آن نیاز است کار بگیرد، و هرگاه به نصیحت پرداخت با جملات کوتاه و با بهترین وجه باشد، و نباید نصیحتش به طول انجامد و موجب خستگی مخاطبین شود. و نه هم از آن‌ها دوری گزیند طوری که مدت زیادی بر آن‌ها بگذرد و در نتیجه قلب‌هایشان سخت گردد و سنگدل شوند.

عبدالله بن مسعود رضی الله عنه می‌گوید:

 «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَتَخَوَّلُنَا الْمَوْعِظَهَ فِی الأَیَّامِ، کَرَاهَهَ السَّآمَهِ عَلَیْنَا»[صحیح بخاری: ۶۸ و ۶۴۱۱] و [صحیح مسلم: ۲۸۲۱]

 «پیامبر صلی الله علیه وسلم بعضی روزها به ما موعظه می‌کردند، زیرا دوست نداشتند که سبب خستگی و دلسردی ما گردد».

 دعوتگر ممکن الخطا است و از واقع‌شدن در گناه و مخالفت سنت معصوم نیست، از اینرو به وی توصیه می‌شود که به استغفار و توبه روی بیاورَد و نفس خود را مورد محاسبه قرار دهد و نصیحت دیگران را بپذیرد و نباید ارتکاب گناه مانع استمرار دعوت وی شود.

به حسن بصری رحمه الله گفتند:

 فلانی به موعظه نمی‌پردازد و می‌گوید: می‌ترسم که چیزی بگویم اما خودم آن را انجام ندهم، حسن بصری رحمه الله فرمود: و چه کسی از ما آنچه را که می‌گوید انجام می‌دهد، اینگونه شیطان بر وی غالب می‌شود که نه کسی را به معروف امر، و نه هم از منکر نهی می‌کند.

 و مالک رحمه الله از ربیعه رحمه الله نقل کرده که سعید بن جبیر رضی الله عنه می‌گفت:

 اگر فردی به معروف امر نکند و از منکر نهی نکند به این خاطر که هیچ چیز قابل نکوهشی در وی نمانَد، هیچکسی امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کرد.
 مالک رحمه الله گفت: (سعید بن جبیر) راست گفته! و کیست که در او چیزی نیست.

 ابن کثیر رحمه الله در تفسیر این آیه کریمه:

 ﴿۞أَتَأۡمُرُونَ ٱلنَّاسَ بِٱلۡبِرِّ وَتَنسَوۡنَ أَنفُسَکُمۡ وَأَنتُمۡ تَتۡلُونَ ٱلۡکِتَٰبَۚ أَفَلَا تَعۡقِلُونَ۴۴﴾ [البقره: ۴۴]

 «آیا مردم را به نیکی فرمان می‌دهید، و خودتان را فراموش می‌کنید، درحالی که شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید؟! آیا نمی‌اندیشید؟!».
می‌گوید:
 «پس امر به معروف و انجام آن واجب است، و بر مبنای صحیح‌ترین اقوال علمای سلف و معاصر، با ترک‌نمودن یکی از آن دو، دیگری ساقط نمی‌شود (یعنی با انجام ندادن معروف امر به معروف ساقط نمی‌شود)، برخی از علما رحمهم الله گفته‌اند: مرتکب گناهان نباید دیگران را از ارتکاب آن نهی کند، ولی این قولی ضعیف است. و ضعیف تر از این قول، استدلال آن‌ها به این آیه است، درحالی که آیۀ کریمه برای آن‌ها در این مسأله حجت و دلیل نیست. و درست آن است که عالم به معروف امر بکند اگرچه خودش آن را انجام ندهد، و از منکر نهی بکند اگرچه خود مرتکب آن شود».

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …