نماز تراویح

تراویح یعنی برپایی نماز شب در ماه رمضان به صورت جماعت، و وقت آن بعد از نماز عشا تا طلوع فجر است، و رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیث می فرماید: (من قام رمضان إیمانًا واحتسابًا غفر له ما تقدم من ذنبه) صحیح بخاری. ترجمه: (هر کس، ماه مبارک رمضان را به قصد حصول ثواب، در عبادت بگذراند، تمام گناهان گذشته‌اش، مورد عفو قرار خواهند گرفت).

و سنت است که یازده رکعت خوانده شود، و بعد هر دو رکعت سلام دهد، زیرا از عایشه رضی الله عنها سوال کردند که رسول الله صلی الله علیه و سلم قیام رمضان را چگونه می خواند؟ ایشان فرمود: (ما کان یزید فی رمضان ولا فی غیره علی إحدی عشره رکعه). [متفق علیه]. ترجمه : (رسول الله در رمضان و غیر رمضان، بیشتر از یازده رکعت نمی‌خواند).

و بیشتر از یازده رکعت هم جایز است، زیرا از رسول الله صلی الله علیه و سلم درباره ی نماز شب پرسیدند، فرمود: (مثنی مثنی، فإذا خشی أحدکم الصبح صلی رکعه واحده توتر له ما قد صلی) صحیح بخاری و مسلم. ترجمه: (دو رکعت، دو رکعت خوانده شود، و اگر احتمال طلوع فجر می‌رود، یک رکعت دیگر بخواند تا نمازهایش را وتر بگرداند).

و بر مسلمین سزاوار است که پایبند به این نماز باشند، و جایز است که زنان در این نماز نیز شرکت کنند، به شرط اینکه فتنه ای نباشد وهمچنین همراه با رعایت آداب اسلامی باشد.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …