نشانه‌های بدعت‌گذاران و اهل اهواء (۲)

امام ابومحمد بر بهاری/ می‌گوید: اگر شنیدی که فردی می‌گفت: فلانی مشبّه است و فلانی در تشبیه سخن می‌گوید او را متهم کن و بدان جهمی است و اگر شنیدی که فردی می‌گفت: فلانی ناصبی است بدان که او رافضی است و اگر شنیدی که فردی می‌گفت: از توحید بگو و آن را برایم شرح بده بدان که خارجی و معتزلی است. یا می‌گفت: فلانی از جبریه است یا از عدل می‌گوید بدان که از قدریه است، چون این‌ها نام‌های تازه ایست که اهل بدعت و اهواء ایجاد کرده‌اند[۱].

و به امام احمدبن حنبل/ گفتند: در مکه نزد ابن قتیله از اهل حدیث سخن به میان آوردند آن‌گاه او گفت: اهل حدیث قوم بدی هستند. آن‌گاه امام احمدبن حنبل در حالی که لباس‌هایش را تکان می‌داد بلند شد و گفت: او زندیق است، زندیق است، زندیق است! تا آن که وارد خانه شد[۲].

و خداوند متعال اهل سنت و الجماعت و اهل حدیث و اهل حق را که اهل اتباع و عمل هستند از همه این عیب‌هایی که به آنان نسبت داده می‌شود پاک گردانیده است، و آنان فقط اهل سنت و اهل راه پسندیده و راه راست و اهل حجت قوی و رسا می‌باشند، و آنان پاسداران شریعت و گرده رستگار هستند که همواره تا روز قیامت برحق ایستاده‌اند.

و خداوند به آن‌ها توفیق داده که از کتاب بزرگ او پیروی نمایند و به رهنمود رسول اکرم  صلی الله علیه وسلم اقتدا نمایند و به سنت او عمل کنند، و دل‌هایشان سرشار از محبت رسول خدا و محبت اصحاب بزرگوار ایشان است و دل‌هایشان آکنده از محبت تابعینی است که صادقانه و مخلصانه و به نیکویی از صحابه پیروی کردند، و ائمه برجسته دین و علمای عامل امت که علم آن‌ها را آموختند و راه آنان را در پیش گرفتند در دل اهل سنت و حدیث جای بزرگی دارند. و هر کسی قومی را دوست بدارد از آن‌هاست؛ همان طور که رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «شخص با کسی است که دوست دارد»[۳].

پس هر کسی رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و اصحابش و تابعین بزرگوار و پیروان‌شان از ائمه هدایت و علمای شریعت و اهل حدیث که در سه قرن اول می‌زیسته‌اند و پیروان‌شان را تا به امروز دوست بدارد، بدان که از پیروان سنت است[۴].

 

[۱]– شرح السنه بر بهاری.

[۲]– شرح السنه امام بربهاری.

[۳]– بخاری.

[۴]– حکم نماز خواندن پُشت سر اهل بدعت:

خلاصه سخن اهل سنت و الجماعت در این مسئله به شرح ذیل است:

نماز خواندن پشت سر کافر مرتد به اجماع جایز نیست.

نماز خواندن پشت سر فرد مستورالحال و کسی که عقیده‌اش مشخص نیست بدعت است و هیچ یک از ائمه سلف صالح این را نگفته است.

اصل این است که نباید پشت سر بدعت گذار نماز خواند تا این گونه بدعت او تقبیح شود و مردم از بدعت او گریزان شدند، اما اگر پشت سر بدعت گذار نماز خوانده شد نماز صحیح است.

حکم ترک نماز خواندن بر بدعت گذار و دعای رحمت برای او؟ اگر کافری یا مرتدی یا کسی که به سبب بدعت خود کافر قرار داده شده و بر شخص او حجت اقامه شده، بمیرد، نماز خواندن بر جنازه او و رحمت فرستادن بر او جایز نیست، و همه بر این اتفاق نظر دارند.

اگر فرد گناهکار یا آلوده به چنان بدعتی که از دایره دین خارج نمی‌کند، بمیرد مقرر است که امام یا عالمی که مقتدای مردم است بر او نماز نخوانند تا مردم از چنین گناه و معصیتی برحذر باشند اما این به معنای آن نیست که برای همه نماز خواندن بر او حرام است! بلکه نماز خواندن بر جنازه او و دعا برایش فرض کفایه است، تا وقتی که در حال کفر نمرده و از کسانی قرار نگرفتهه که به همیشه ماندن آن‌ها در دوزخ حکم می‌شود.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …