موضع رسول الله ح در برابر پیشنهاد مشرکان چه بود؟

جواب: رسول خدا ح پیشنهادی را که مشرکان مطرح کرده بودند، به شدت رد نموده و انکار کرد و با این استدلال که: شاید با موافقت و پذیرش این امر، پس از اسلام آوردن و روی آوردن به عبادت الله عزوجل و لمس آسانی و سهولت و وسعت اسلام از نزدیک، دست از عبادت غیر الله کشیده و تنها او را عبادت خواهند کرد، این پیشنهاد را نپذیرفت؛ چون درواقع این پیشنهاد همان چیزی بود که پیامبر به خاطر دعوت به ترک آن آمده بود و از اصل و اساس با دین پیامبر در تناقض بود؛ پیامبر آمده بود تا آنها را بسوی توحید فرا خواند اما آنان او را بسوی شرک دعوت می دادند و هرگز رسول الله ح این پیشنهاد را نپذیرفت؛ و اگر بر فرض محال هم در این امر با آنها موافقت می کرد و هم الله و هم غیر¬الله را عبادت می کرد همچون آنان مشرک می شد.
الله متعال می فرماید: «قُلْ أَفَغَیْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّی أَعْبُدُ أَیُّهَا الْجَاهِلُونَ ۶۴ وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ ۶۵ بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَکُن مِّنْ الشَّاکِرِینَ ۶۶» [الزمر: ۶۴-۶۶] «بگو: ای نادانان آیا به من فرمان می‌دهید که غیر الله را عبادت کنم؟ و به راستی که به تو و به کسانی‌که پیش از تو بودند، وحی شد که اگر شرک آوری، یقیناً اعمالت (تباه و) نابود می‌شود و از زیان‌کاران خواهی بود. بلکه تنها الله را عبادت کن و از شکرگزاران باش».
و می¬فرماید: «قُلْ إِنِّی نُهِیتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللهِ قُل لاَّ أَتَّبِعُ أَهْوَاءکُمْ قَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» [الأنعام: ۵۶] «بگو: من از عبادت کسانی ‌که غیر از الله می‌خوانید نهی شده‌ام. بگو: من از هوس‌های شما پیروی نمی‌کنم که اگر چنین کنم، قطعاً گمراه شده‌ام و از هدایت یافتگان نخواهم بود».
اما متأسفانه این امری است که امروز رخ داده و شاهد آن هستیم که بسیاری از دعوتگران به صراحت و قاطعانه و به طور واضح و مشخص از شرک و مشرکان اعلان برائت و بیزاری نمی¬کنند.

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …