مقاربت جنسی با زن خود از طریق مقعد چه حکم دارد روا است یا خیر ؟

الحمدلله،

” آمیزش با زن از راه عقب حرام است. اگر کسی به علت ندانستن مرتکب چنین کاری شد، وقتی که به حرمت این کار پی برد، و از آن دست کشید؛ معذور است. و گناهکار نیست؛ (زیرا از حکم مسأله بی اطلاع بوده است.)

دلیل حرام بودن همخوابی با زن از راه عقب حدیثی است که بخاری و مسلم از جابر بن عبدالله رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ روایت کرده اند که گفت: یهود می گفتند: اگر کسی از پشت با زنش در راه جلو آمیزش کند؛ فرزندش چپ چشم  و دوبین (لوچ) خواهدشد.

می گوید آنگاه این آیه نازل شد:« نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ » [بقره: ۲۲۳] :

« زنان شما محل بذر افشانی شما هستند، پس هر گونه که می خواهید به آن محل در آیید».( بخاری (۴۵۲۸) و مسلم (۱۴۳۵).

ودر روایت مسلم اضافه شده: « اگر می خواهد زن را بر چهره اش بخواباند یا نخواباند؛ اما فقط از یک راه (راه جلو) آمیزش کند».

پس الله تعالی گفته ی یهودیان را که می گفتند( اگر مردی با زنش در راه جلو از پشت آمیزش کند، فرزندش چپ چشم و دوبین(لوچ) خواهد بود.) تکذیب کرد. در آیه توضیح داد که شوهر به هر صورتی می تواند با زنش آمیزش نماید؛ به شرطی که در راه جلو باشد. الله تعالی زنان را محل بذرافشانی نامیده است که از آنها فرزند به دنیا می آید. و از آمیزش در راه عقب (لواطت) فرزند به دنیا نمی آید.

این که در شأن نزول آیه آمده است که یهودیان می گفتند فرزند چپ چشم می شود، معلوم است که آمیزش از راه عقب با زن اصلاً موجب تولد فرزند نمی شود.

ترمذی و احمد از ام سلمه “رضی الله عنها” و او از پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  روایت می کند که ایشان در مورد این آیه« نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ » فرمود: یعنی از راه(جلو) با زن آمیزش کنید. (احمد (۶/۳۱۸،۳۱۰،۳۰۵).

همچنین احادیث زیادی در ممنوعیت آمیزش بازن از راه عقب آمده است. از آن جمله حدیثی است که احمد و ابوداود از ابوهریره رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ روایت می کنند که گفت: پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود:« مَلعونٌ مَنْ أَتَى امْرَأَهً فِی دُبُرِهَا» (احمد(۲/۴۷۹،۴۴۴)).  «کسی که از راه پشت با زنش آمیزش می کند ملعون است»

و در عبارتی دیگر آمده است:« لا ینظرُ الله إلى رجلٍ جامَعَ امرأتَهُ فی دُبُرها» (احمد (۲/۳۴۴،۲۷۲) ) :

« الله تعالی به مردی که با زنش از راه عقب آمیزش کند، نگاه رحمت نمی نماید.»

احمد در حدیثی دیگر از علی بن ابیطالب رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ روایت می کند که پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود:« لا تأتوا النساء فی أعجازهن» أو قال «فی أدبارهن» (احمد (۱/۸۶) : « از راه پشت با زنان آمیزش نکنید.»

از آن جمله حدیثی است که احمد و ترمذی از علی بن طلق رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ روایت کرده اند که گفت: از پیامبر   صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ شنیدم که فرمود: «لَا تَأْتُوا النِّسَاءَ فِی أَستاهِهِنَّ، فإِنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحِی مِنْ الْحَقِّ»:

« با زنان از راه عقب آمیزش نکنید، چون الله تعالی از بیان حق شرم نمی کند.»( ترمذی (۱۱۶۶،۱۱۶۴)” .وبالله التوفیق و صلی الله علی نبینا محمد و آله و صحبه و سلم. (فتاوای انجمن دائم پژوهشهای علمی و افتا (۱۹/۲۸۱-۲۸۴).

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …