مختصری در مورد بلال حبشی رضی الله عنه ‏

حکم کسی که افتخار میکند که مثلا من بلوچ هستم من از این قوم قبیله هستم من از فلان اصل نصب هستم حکمش چیست؟ اصل و نصب سیدنا بلال چه بوده است؟ لطفا کاملا توضیح دهید.

الحمدلله،

در مورد حکم افتخار به نسب و قبیله به (۲۲۰۲) مراجعه کنید.

اما بلال بن رباح، از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم و از سابقین در پذیرفتن اسلام است. اصل او حبشی (اتیوپی امروز) است. ]در بین سال‌های ۵۷۸ تا ۵۸۲ میلادی در مکّه متولّد شد. او برده امیه پسر خلف بود[ و پس از این که اسلام آورد امیه او را به شکنجه و آزار گرفت؛ تا سرانجام، ابوبکر رضی الله عنه او را خرید و آزاد کرد. او مؤذن پیامبر  صلی الله علیه وسلم  در سفر و حضر بود. در بیشتر جنگ های پیامبر صلی الله علیه وسلم شرکت جست، و در جنگ بدر، هنگامی که چشم بلال به «امیه بن خلف» همان کافری که به دست او بارها در مکه شکنجه شده بود افتاد، با فریاد، توجه مسلمانان را به او جلب نمود و او را به قتل رساندند.

بلال بعد از رحلت پیامبر حاضر نشد اذان بگوید، و میگفت به هرجایى که مینگرم پیامبر صلى الله علیه و سلم را بیاد میاورم که برایش بسیار سخت میگذشت، لذا به شام هجرت نمود و در سن شصت و سه سالگی در اثر مرض وبا، در سال بیستم هجری در گذشت. ( تهذیب الکمال، ج ۴، ص ۲۹۰٫)

مدفن او، در قبرستان «باب الصغیر» در شهر دمشق در کشور سوریه مشهور است.

در ضمن، بلال فقط دو بار پس از وفات پیامبر صلى اله علیه و سلم اذان گفته است، آنهم پس از اینکه از سفرش به مدینه بازگشت و اذان گفت، و اذانش سبب شد مردم دوران پیامبر صلى الله علیه و سلم را بیاد بیاورند و گریان کنان به خارج از خانه شان و کوچه ها ریختند !

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلى یوم الدین

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …