شیعیان عرب و باز پس‌گیری مرجعیت از ایران (۲)

محمد السلمی

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا تنها باید ایران را ملامت کرد؟ بی طرفانه می‌گویم، به نظرم این‌گونه رفتار کردن صحت ندارد، برخی از ما به شکلی مستقیم یا غیر مستقیم در پرتاب کردن شیعیان به دامان ایران نقش ایفا کردیم. هنگامی که ایران و شیعیان را دو روی یک سکه به شمار می‌آوریم، مرتکب اشتباهی بزرگ شده‌ایم. همه شیعیان از خامنه‌ای تقلید نمی‌کنند و به ولایت فقیه معتقد نیستند. یا این‌که همه آن‌ها همان تندروی مذهبی را که ایران صفوی حدود پنج قرن پیش آن را وارد مذهب تشیع کرد، ندارند؛ وضعیتی که ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ آن را احیا کرده و اقدام به تبلیغ آن کرد. پیشتر گفته‌ام و بار دیگر تکرار می‌کنم که ایران همه شیعیان نیست و شیعیان ایران نیستند. به عبارت دیگر، ۱۰۰ درصد مردم ایران اهل تشیع نیستند بلکه ۲۵ درصد این کشور را سنی‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین ملت‌ها و ادیان مختلف دیگری در جغرافیایی که ایران نام دارد زندگی می‌کنند.

از سویی نه عقلا و نه منطقا نمی‌شود همه شیعیان را پیرو ایران دانست، شیعیان ملی‌گرا و مخلص به وطن‌هایشان هم وجود دارند که خطر ایران را درک کرده‌اند. آری، ممکن است بسیاری از آن‌ها به خاطر بیم از هواداران ایران، و مشکلات احتمالی که برای آن‌ها پیش می‌آید، باورهای خود را بروز ندهند اما نمی‌توان وجودشان را نفی کرد. همگان باید این گروه را تشویق کرده و از آن‌ها دفاع کنند تا به اکثریت شیعیان در کشورهای عربی تبدیل شوند.

بازگرداندن شیعیان عرب هوادار ایران به دامان عربی و دور کردن آن‌ها از ایران، با گام‌هایی میسر است که باید شیعیان عرب پیش از دیگران بردارند. همچنین بازگرداندن مرجعیت شیعه به نجف پس از ربودن آن و منتقل کردنش به قم فارس، یک ضرورت ملی است. بسیار مهم است که شیعیان در کشورهای خلیج عربی، اقدام به ایجاد مراجع تقلیدی در کشورها خود بکنند که به آن‌ها مرتبط شده و خمس و نذوراتشان را در اختیارشان قرار دهند. بدین ترتیب دری که ایران از راه آن به جامعه‌ها و کشورهایشان نفوذ می‌کند را می‌بندند. آن‌ها باید از وضعیت شیعیان غیر فارس در ایران پیش از دیگران عبرت بگیرند که چگونه تهران انواع تبعیض را علیه آن‌ها قائل شده و آن‌ها را زیر رنج، ظلم و استبداد قرار می‌دهد. احوازی‌ها و آذربایجانی‌ها از آن دسته هستند. پیروی از مذهب تشیع، حامی عرب‌ها و آذری‌های ترک در ایران در برابر قدرت حاکم در تهران نبود، پس رفتار این نظام در برابر شیعیان خارج از مرزهایش چگونه خواهد بود؟ به طور خلاصه می‌گویم؛ هدف بزرگ نظام ایران از ادعای حمایت از شیعیان منطقه و دفاع از آن‌ها را تنها باید در یک راستا دانست و آن خدمت به پروژه ایرانی در منطقه و استفاده از اقلیت‌های شیعی در خدمت این پروژه است و نه چیز دیگر. پس آیا کسانی که ایران آن‌ها را فریب داد، این حقیقت را درک خواهند کرد؟ و مهم‌تر آن‌که، آیا شیعیان عرب مذهب شیعی را باز پس گرفته و آن را از قبضه فارس‌ها آزاد خواهند کرد؟ پاسخ را افراد ذی‌ربط باید بدهند.
منبع: روزنامه الوطن

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …