شیخ اسلام ابن تیمیه قایل به تجسیم بوده؟

ﺟﺎﻟﺐ ﺍﯾﻨﺴﺖ ﺩﺭﺣﺎﻟﯽ ﺷﯿﺦ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﺍﺑﻦ ﺗﯿﻤﯿﻪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﮐﯿﻨﻪ ﺗﻮﺯﺍﻥ ﻭ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﻭﺭﺯﺍﻥ ﺑﻪ ﺗﺠﺴﯿﻢ ﻣﺘﻬﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﻭﺍﺳﻄﯿﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ” ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺤﺮﯾﻒ، ﺗﻌﻄﯿﻞ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻭ ﺗﻤﺜﯿﻞ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﯽ «ﻟﯿﺲ ﮐﻤﺜﻠﻪ ﺷﯽﺀ ﻭﻫﻮ ﺍﻟﺴﻤﯿﻊ ﺍﻟﺒﺼﯿﺮ» ( ﺷﻮﺭﯼ ۱۱)  (ﺑﻪ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺑﯿﻨﺎﺳﺖ).

ﻭ ﺻﻔﺘﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻧﻔﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﯿﭻ ﺳﺨﻨﯽ ﺍﺯ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻭ ﺁﯾﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺗﺤﺮﯾﻒ ﻧﻤﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﻧﺎﻡ ﻫﺎ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻤﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺗﺶ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻫﻤﺘﺎ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻧﻈﯿﺮﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺗﺶ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﺘﺮ ﺍﺳﺖ”.

 ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻻﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺍﺯ ﺷﯿﺦ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﻧﯿﺴﺖ، ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺎﻓﻌﯽ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﻭ ﻣﺎﻟﮏ ﻭ ﺑﻘﯿﻪ ﯼ ﺳﻠﻒ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺻﻔﺎﺕ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﺪﻋﺖ ﻭ ﻓﺮﻕ ﺿﺎﻟﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻔﺎﺕ ﺭﺍ ﺗﺎﻭﯾﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺗﺤﺮﯾﻒ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺑﮑﻠﯽ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻟﺬﺍ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﻋﻘﯿﺪﻩﯼ ﻓﺎﺳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﻥ ﺻﻔﺎﺕ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﻮﯾﺶ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﮐﻨﺪ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ ﺗﺎﺯﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﻤﺎﺀ ﻭ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯽ ﺳﻨﺠﻨﺪ ﻭ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﯼ ﻭ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩ، ﻭﯼ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﺠﺴﯿﻢ ﯾﺎ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﻭ ﯾﺎ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺗﻬﺎﻣﺎﺕ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﻏﺎﻓﻠﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺎﺳﺪ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ! ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﯿﺦ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﻣﯽ ﻭﺭﺯﻧﺪ، ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺗﻬﻤﺖ ﺗﺠﺴﯿﻢ ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ ﺩﺭﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺗﺠﺴﯿﻢ ﺭﺍ ﮐﻔﺮ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ !!

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …