شبهه سلام و قدرت شنوایی اموات

⬅وقتی از عدم قدرت شنوایی اموات سخن می گوییم یعنی اینکه اموات قدرت شنوایی ندارند. بعد از بیان آیات صریح در مقابل احادیث مشکوک، برخی این آیه کلام الله را بهانه کرده و می گویند که: در آیه (احزاب: ۵۶) می فرماید: {ان اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا} «خداوند و فرشتگانش بر پیغمبر درود می فرستند، ای مؤمنان! شما هم بر او درود بفرستید و چنان که باید سلام بگویید». البته همه مؤمنان در نماز بخش تشهد و تحیات، بر نبی اکرم – صلى الله علیه وسلم – سلام عرضه می کنند (السلام علیک أیها النبی ورحمه الله وبرکاته) و در آخرش هم صلوات می فرستند (اللهم صل على محمد وعلى آل محمد) که این خود مصداق این آیه است.

اگر مردگان نمی شنوند پس چرا بر آنها سلام میکنیم؟

برای جواب دادن به این سوال اول بایستی معنای واقعی «سلام» را روشن کنیم:

⬅معنی سلام از قرآن:
{یَهدی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ} [المائده: ۱۶]. «خداوند با آن (کتاب) کسانی را به راههای امن و امان (از ترس و هراس دنیا و آخرت) هدایت می کند که جویای خوشنودی او باشند و با مشیّت و فرمان خود، آنان را از تاریکیهای (کفر و جهل) بیرون می آورد و به سوی نور (ایمان و علم) می برد و ایشان را به راه راست رهنمود می شوند».

⬅«السَّلامِ» أمن، محفوظ از خطر، دارای سلامتی جانی و مالی، مسلمهٌ من العیوب. لا عیب فیها.ابن عباس – رضی الله عنهما -: (مسلمهٌ)، لا عَوَارَ فیها.
در آیات زیر هم همین معنا بکار رفته:

⬅(قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَهٌ لَا ذَلُولٌ تُثِیرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِی الْحَرْثَ مُسَلَّمَهٌ لَا شِیَهَ فِیهَا قَالُوا الْآَنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا کَادُوا یَفْعَلُونَ} [البقره: ۷۱].
القول فی تأویل قوله تعالى:أبو جعفر: و معنى «مسلمه» «مفعله» من «السلامه». یقال منه: «سلِّمت تسلم فهی مسلمه». (تفسیر ابن کثیر).➡

⬅یعنی ریشه سلام همان سلامت و امنیت کامل می باشد از هر گونه شر و بدی و نگرانی.
{یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَهٌ کَذَلِکَ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَتَبَیَّنُوا إِن اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعملون خبیراً} نساء: ۹۴).

(ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که در راه خدا گام می زنید ( و به سفری برای جهاد می روید ) ، تحقیق کنید! و بخاطر اینکه سرمایه ناپایدار دنیا ( و غنایمی ) به دست آورید ، به کسی که اظهار صلح و اسلام می کند نگویید: «مسلمان نیستی» زیرا غنیمتهای فراوانی ( برای شما ) نزد خداست. شما قبلًا چنین بودید و خداوند بر شما منّت نهاد ( و هدایت شدید ) . پس ، ( بشکرانه این نعمت بزرگ ، تحقیق کنید! خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است).

⬅{وَالَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِینَ آَمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ} (حشر۱۰). «کسانی که پس از مهاجرین و انصار به دنیا می آیند، می گویند: پروردگارا! ما را و برادران ما را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفته اند بیامرز. و کینه ای نسبت به مؤمنان در دلهایمان جای مده، پروردگارا! تو دارای رأفت و رحمت فراوانی هستی

⬅حال با توجه به توضیحات بالا معلوم است اگر اندکی عربی را بدانیم عبارت «السلام علیک/ السلام علیکم و … » یک عبارت ساده نبوده؛ بلکه دعا می باشد یعنی سلامت و مصون باش از هر گونه بلا و عذاب. که این هم برای زندگان مقبول است و هم برای مردگان بسی نافع است. پس دعای سلامتی برای مرده و زنده بسیار مؤثر است زیرا پیامبر – صلى الله علیه وسلم – نیز با زیارت قبور چنین می کردند. اول دعای سلامتی را برای آنها می خوانند «السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الدِّیَارِ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُسْلِمِینَ …

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …