شبهه روافض، عایشه همسر پیامبر، جوانان قریش را شکار می کرد(۱)

نویسنده: مجاهد دین

ملحدین و دشمنان اسلام در لباس محبت اهل بیت، با نام روافض ظاهر گشته و هیچ هدفی ندارند جز توهین و افترا بر اصحاب و ازواج رسول خدا صلی الله علیه وسلم. روافض ملحد شبهات بی اساس و باطل و مغرضانه خود را درباره ناموس رسول خدا صلی الله علیه وسلم مطرح می کنند که تنها حقد و کینه عمیق آنان با اسلام را می توان از این شبهات برداشت کرد.

روافض ملحد و مدعیان محبت اهل بیت چنین می گویند:

عایشه ، همسر پیامبر ؛ جوانان قریش را شکار می کرد (تور می زد )

حدثنا ابوبکر قال نا وکیع عن العلا بن عبدالکریم الیامی عن عمار بن عمران رجل من زید الله عن امراه منهم عن عایشه انها شوفت جاریه وطافت بها و قالت لعلنا نصطاد بها شباب قریش.

مصنف ابن ابی شیبه ج ۶ ص ۳۴۱ حدیث ۱۷۸۴۲ ط مکتبه الرشد

عایشه جاریه ای که متعلق به او بود را آرایش کرد و گفت : شاید بتوانم جوانی از جوانان قریش را شکار کنیم.

اینهم از همسر پیامبر اسلام!!

پـــــاســــخ:

ملحدین و به تقلید آنها روافض ابن سلولی، این بار نیز به روایتی ضعیف استناد کرده اند تا به وسیله آن همسر دنیا و قیامت رسول خدا صلی الله علیه وسلم را متهم نمایند.

و با طرح این شبهات سخیف مشخص است که روافض ملحد، هدفشان زیر سوال بردن دین اسلام می باشد و بس.

این روایت در مصنف ابن ابی شیبه در دو موضع با یک سند واحد آمده است؛ به این شکل:

۱۷۹۵۹-حَدَّثَنَا وَکِیعٌ , عَنِ الْعَلاَءِ بْنِ عَبْدِ الْکَرِیمِ الْیَامِیِّ , عَنْ عَمَّارِ بْنِ عِمْرَانَ رَجُلٍ مِنْ زَیْدِ اللهِ , عَنِ امْرَأَهٍ مِنْهُمْ , عَنْ عَائِشَهَ أَنَّهَا شَوَّفَتْ جَارِیَهً وَطَافَتْ بِهَا وَقَالَتْ : لَعَلَّنَا نَتَصَید بِهَا شَبَابَ قُرَیْشٍ.

مصنف ابن أبی شیبه عبسی کوفی جلد ۴ صفحه ۴۱۰ .

۲۲۷۹۲-حَدَّثَنَا وَکِیعٌ ، قَالَ : حدَّثَنَا الْعَلاَءُ بْنُ عَبْدِ الْکَرِیمِ ، عَنْ عَمَّارِ بْنِ عِمْرَانَ رَجُلٍ مِنْ زَیْدِ اللهِ ، عَنِ امْرَأَهٍ مِنْهُمْ ، عَنْ عَائِشَهَ : أَنَّهَا شَوَّفَتْ جَارِیَهً وَطَافَتْ بِهَا وَقَالَتْ : لَعَلَّنَا نَتَصَیَّد بِهَا بَعْضَ شَبَابِ قُرَیْشٍ.

مصنف ابن أبی شیبه عبسی کوفی جلد ۷ صفحه ۶۴٫

در سند این روایت زنی «امْرَأَهٍ» آمده که نام و ذکری از وی نشده و مجهول الحال است . و از این بابت روایت از نظر سند ضعیف است.

به نسبت درایت و متن آن نیز، دقت کنید که عایشه رضی الله عنها می گوید جوانان قریش را شکار کنیم؛ و این در حالی است که عایشه رضی الله عنها در مکه زندگی نمی کرد، بلکه در مدینه زندگی می کرد. یعنی وقتی که  شش یا هفت ساله بود به مدینه هجرت کرده و در همانجا نیز مانده است و در همانجا نیز وفات کرده است.

قریش و قریشیان نیز مربوط به مکه هستند نه مدینه. حال سوال پیش می آید که چگونه در مدینه، جوانان قریش را شکار می کنند؟

پس از این جهت نیز روایت اشکال دارد.

اما مطلب بعدی اینکه این روایت در باب تزئین جاریه وکنیز برای فروختن می باشد.

امام ابن ابی شیبه در جلد ۴ صفحه ۴۱۰، در باب « مَا قَالُوا فِی الْجَارِیَهِ تُشَوَّفُ وَیُطَافُ بِهَا»  روایاتی را آورده که یکی از اینها، روایت مورد بحث می باشد.

و از معنای این باب نیز چنین فهمیده می شود که چون در آن زمان جاریه ها وجود داشته و خرید و فروش می شدند ؛ از این جهت حکم تزئین جاریه برای فروش آنها را با یک سری روایت بیان نموده است.

و یکی از روایات دیگر در این باب چنین است:

۱۷۶۶۶ – حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرٍ قَالَ: نَا أُسَامَهُ بْنُ زَیْدٍ، عَنْ بَعْضِ أَشْیَاخِهِ قَالَ: قَالَ عُمَرُ: «إِذَا أَرَادَ أَحَدٌ مِنْکُمْ أَنْ یُحَسِّنَ الْجَارِیَهَ، فَلْیُزَیِّنْهَا وَلْیَطُفْ بِهَا یَتَعَرَّضُ بِهَا رِزْقَ اللَّهِ»

ترجمه: اسامه بن زید از بعضی از اشیاخش روایت کرده که عمر گفته است: هرگاه یکی از شما خواست که جاریه اش را نیکو گرداند پس وی را تزئین نماید و او را بگرداند تا به وسیله آن رزق خدا را بجوید.

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …