فَالْمُورِیَاتِ قَدْحاً (۲).
«و سوگند به اخگرانگیزان» مراد اسبانیاند که از برخورد سم و نعل خود به زمینهای سخت و سنگ و سنگریزه، جرقههایی مانند بیرون آوردن آتش از آتشزنه برمیانگیزند.
فَالْمُغِیرَاتِ صُبْحاً (۳).
«و سوگند به اسبان تکاور در صبحگاهان» یعنی: اسبانی که بامدادان بر دشمن حمله میبرند.
فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً (۴).
«و با آن یورش غباری برانگیزند» نقع: گردوغباری است که اسبان در هنگام حمله بر دشمن برمیانگیزند.
فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً (۵).
«پس در آن هجوم در میانه جمعی درآیند» یعنی: آن اسبان با حمله و یورش تکاورانه خود به میان دشمن درآیند و به این وسیله، قلب دشمن را بشکافند. دلیل اینکه خداوند جلّ جلاله به اسب سوگند خورد این است که اسب در دویدن خصوصیاتی دارد که سایر چهارپایان فاقد آنند و نیز از آن روی که در پیشانی اسب تا روز قیامت خیر نوشته شده است چنان که در حدیث شریف آمده است: «الخیل معقود بنواصیها الخیر إلی یوم القیامه». پس هدف بالا بردن شأن و اهمیت اسب در نزد مؤمنان است تا به پرورش آن همت و عنایت گمارند و به قصد جهاد در راه خدا جلّ جلاله بر سواری آن تمرین و ممارست نمایند.