سنتهای رفتن به مسجد

۱- زود رفتن به مسجد، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «اگر مردم می‌دانستند پاسخ به اذان و نشستن در صف اول چه پاداشی دارد، آنگاه برایشان بدون قرعه‌اندازی حاصل نمی‌شد. هرآینه قرعه‌‌کشی می‌کردند. و اگر می‌دانستند زود رفتن به مسجد چه پاداشی دارد هرآینه برای بدست آوردنش قرعه‌کشی می‌کردند، و اگر می‌دانستند در نماز عشاء و صبح چه پاداشی نهفته است هرآینه با چهار دست و پا می‌آمدند». (متفق علیه).

۲- خواندن دعای رفتن به مسجد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیْ قَلْبِیْ نُوْراً، وَفِیْ لِسَانِیْ نُوْراً، وَفِیْ سَمْعِیْ نُوْراً، وَاجْعَلْ فِیْ بَصَرِیْ نُوْراً، وَاجْعَلْ مِنْ خَلْفِیْ نُوْراً، وَمِنْ أَمَامِیْ نُوْراً، وَاجْعَلْ مِنْ فَوْقِیْ نُوْراً، وَمِنْ تَحْتِیْ نُوْراً، اللَّهُمَّ أَعْطِنِیْ نُوْراً». (رواه مسلم). «الهی، قرار بده در قلبم نوری، و در زبانم نوری، و در گوشم نوری، و در چشمم نوری و از پشتم نوری، و از جلوم نوری و از بالایم نوری و از پائینم نوری، الهی، به من نوری عطا بفرما».

۳- با آرامش و وقار رفتن، پیامبر صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: «هر گاه اقامه نماز را شنیدید در حال آرامش و وقار بسوی نماز بروید».

۴- پیاده به مسجد رفتن، فقها تصریح کرده‌اند که آهسته‌آهسته گام برداشتن و عجله نکردن در هنگام رفتن به مسجد سنت محمد صلی الله علیه و سلم می باشد، تا اینکه نیکیهای آن شخص زیادتر شود. و آنها به نصوص شرعی که درباره بسیار گام برداشت بسوی مسجد است، استناد نموده‌اند.
رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: «آیا شما را راهنمائی نکنم به چیزی که توسط آن خداوند گناهان را پاک می‌کند و مقام و درجات را بالا می‌برد؟» صحابه عرض کردند: بله ای رسول خدا، فرمود: «گامهای بسیار برداشتن بسوی مساجد …». (رواه مسلم).

۵- دعای هنگام وارد شدن به مسجد: «بِسْمِ اللهِ وَالصَّلاَهُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ. اللَّهُمَّ افْتَحْ لِیْ أَبْوَابَ رَحْمَتِکَ». «الهی، دروازه رحمتت را برایم بگشا».
هر گاه یکی از شما به مسجد داخل شد باید بر پیامبر صلی الله علیه و سلم درود بفرستد و بگوید: «اللَّهُمَّ افْتَحْ لِیْ أَبْوَابَ رَحْمَتِکَ». (رواه النسائی وابن ماجه وابن خزیمه وابن حبان).

۶- با پای راست وارد شدن، بدلیل قول أنس بن مالک رضی الله عنه: «سنت است که هنگام داخل شدن به مسجد با پای راست و هنگام خارج شدن با پای چپ خارج شوی». (أخرجه الحاکم).

۷- برای صف اول جماعت به جلو رفتن: «اگر مردم می‌دانستند در اذان و صف اول جماعت چه پاداشی نهفته است سپس نمی‌یافتند مگر اینکه قرعه‌کشی کنند هرآینه قرعه‌کشی می‌کردند». (رواه البخاری ومسلم).

۸- دعای هنگام بیرون شدن از مسجد. «هر گاه از مسجد بیرون شدی بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّیْ أَسْأَلُکَ مِنْ فَضْلِکَ». (رواه مسلم).
و در روایت نسائی: هنگام خروج بر پیامبر درود بفرستد.
۹- با پای چپ بیرون شدند، بدلیل قول انس رضی الله عنه چنانچه گذشت.

۱۰- خواندن نماز تحیه مسجد.
«هر گاه یکی از شما به مسجد وارد شد هرگز ننشیند تا اینکه دو رکعت نماز بخواند». (متفق علیه).
امام شافعی می‌فرماید: خواندن تحیه المسجد حتى در اوقات نهی شده نیز روا هست.
حافظ ابن حجر می‌گوید: اهل فتوی بر این اجتماع دارند که تحیه المسجد سنت می‌باشد.
بنابراین اگر مسلمان بر تطبیق این سنتها کوشا باشد و هنگام رفتن برای نماز پنجگانه انجام دهد در شبانه روز مجموعاً (۵۰) سنت عمل نموده است.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …