سلف صالح و سنت نبوی (۱)

موضع سلف صالح در مورد سنت نبوی شفاف و بدون خدشه بوده و آن بزرگواران همیشه و همواره در مقابل منکرین سنت عرض اندام نموده‌اند و با دلایل قاطع و کوبنده از جایگاه سنت دفاع کرده‌اند و تاریخ زندگی این عزیزان گواه بر این مسأله است. در اینجا برای نمونه چند مورد از سیره‌ی سلف صالح را در دفاع از سنت نبوی طرح می‌نماییم.

از ابو قتاده روایت شده است که گفت با گروهی از مردان که از جمله‌ رسول الله  صلی الله علیه وسلم بودیم کف گفت: رسول الله  صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«الحَیَاءُ خَیرٌ کُلُّهُ» یا «الحَیاءُ کُلُّهُ خَیرٌ»: (حیا بطور کلی خوب است.)

سپس بشیر بن کعب در آن مجلس گفت، ما در بعضی از کتاب‌ها دیده‌ایم که متانت و وقار نیز از حیا سرچشمه می‌گیرند اما به نظر می‌رسد این حدیث ضعیف باشد. عمران بن حصین از این سخن بشیر بن کعب به خشم آمد و گفت شما را چه شده است که من حدیث پیامبر را برای تو نقل می‌کنم و تو به مقابله با آن می‌پردازی.[۱]

از ابو المخارق روایت شده است که عباده بن صامت یکی از اصحاب رسول الله  صلی الله علیه وسلم فرمودند، پیامبر از بیع یک درهم به دو درهم نهی کرد، فردی بلند شد و گفت من اشکالی در این کار نمی‌بینم به شرطی که آن معامله دست به دست، صورت پذیرد. عباده بن صامت به آن فرد گفت من می‌گویم پیامبر این گونه فرموده‌اند و شما هم می‌گویی اشکالی در آن نمی‌بینیم، پس سوگند به خدا هرگز زیر یک سقف با تو نخواهم نشست.[۲]

[۱]– بخاری، حدیث ۶۱۱۷ و مسلم، حدیث ۶۱ و لفظ از اوست.

[۲]– سنن ابن ماجه، حدیث ۱۸٫ سنن دارمی، حدیث ۴۴۳ و لفظ از اوست و آلبانی در صحیح سنن ابن ماجه حدیث ۱۵ آن را صحیح دانسته است.

مقاله پیشنهادی

تعداد تابعین:

تعداد تابعین بسیار زیادند و امکان محصور کردن آن‌ها به تعداد مشخصی وجود ندارد، و …