ساختن بنا بر قبور و دیدگاه ائمه (رحمهم الله) (۶)

« أحمد بن محمد بن عیسى عن محمد بن سنان عن أبی الجارود عن الأصبغ بن نباته، قال قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): من جدد قبراً، أو مثل مثالاً فقد خرج من الإسلام».

یعنی : «با اسناد مذکور، اصبغ بن نباته می گوید: امیر المؤمنین (علیه السلام) فرموده است: هر کس قبری را تجدید کند ، و یا تمثیلی ( نقاشی و مجسمه ای) درست کند از اسلام خارج می شود».

من لایحضره الفقیه للصدوق ، ج ۱ ، ص ۱۸۹ ح ۵۷۹ ؛ تهذیب الاحکام للطوسی ، ج ۱ ، ص ۴۵۹ ح ۱۴۲ ؛ وسائل الشیعه للحر العاملی ، ج ۵ ، ص ۳۰۶ ح ۶۶۱۷٫

این حدیث نزد علمای قدیمی شیعه «صحیح» می باشد، لیکن علمای متأخر شیعه متأسفانه این حدیث را تضعیف کردند.

علامه محمد تقی مجلسی می گوید:«و این حدیث با آن که به اصطلاح متأخرین ضعیف است اما نزد متقدمین صحیح است چون از کتاب اصبغ بوده است و آن اول کتابى بود که شیعه تصنیف کردند و از جمله اصول است‏».
(لوامع صاحبقرانی، ج‏۲، ص ۵۱۲) ،

آقای سید علی طباطبائی حائری می گوید: « و فیه: أن اشتغال الأفاضل کالصفار و سعد بن عبد اللّه و أحمد بن أبی عبد اللّه البرقی و الصدوق و الشیخین بتحقیق هذه اللفظه مؤذن بصحه الحدیث عندهم. فتأمل.» ، یعنی : « اشتغال و توجه بزرگانی همچون صفار ، سعد بن عبدالله ، احمد بن ابی عبدالله برقی ، صدوق و شیخین (مفید) در خصوص تحقیق لفظ این حدیث دلالت بر صحت حدیث نزد آنان دارد، پس اندیشه کن!» (ریاض المسائل (ط-الحدیثه)، سید علی طباطبائی حائری،ج‏۱،ص ۴۴۹).

علت تضعیف این حدیث از جانب متأخرین شیعه ، اول: وجود محمد بن سنان.

و دوم : وجود ابی الجارود ، در اسناد آن می باشد. که در ذیل(به زودی) به بررسی آن می پردازیم.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …