روزه‏ های نهی شده

از روزه گرفتن همه‏ی سال، عید رمضان و قربان و سه روز ایام تشریق مگر برای کسی که در حج حیوان قربانی ندارد و روزه گرفتن زن در روزهایی که خون حیض و نفاس دارد، نهی شده است.

در مورد روزه‏ی همه‏ی سال حضرت صلی الله علیه و سلم می‏فرماید:

«لاَ صَامَ مَنْ صَامَ الدَّهْرَ کُلِّهِ». [متفق علیه].

«کسی که همه‏ی سال روزه می‏گیرد در حقیقت روزه نگرفته است». [بخاری و مسلم].

در مورد روزه‏ی دو عید ابی‏عبیده چنین روایت کرده است:

«شَهِدْتُ الْعِیدَ مَعَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ َصَلَّى ثُمَّ انْصَرَفَ فَخَطَبَ النَّاسَ فَقَالَ إِنَّ هَذَیْنِ یَوْمَانِ نَهَى رسول‏الله صلی الله علیه و سلم عَنْ صِیَامِهِمَا یَوْمُ فِطْرِکُمْ مِنْ صِیَامِکُمْ وَالْآخَرُ یَوْمٌ تَأْکُلُونَ فِیهِ مِنْ نُسُکِکُمْ». [متفق علیه].

در روز عید با عمر‏بن‏خطابt بودم گفت: پیامبر صلی الله علیه و سلم از روزه گرفتن در این دو روز نهی فرموده است، اولین روز بعد از ماه رمضان (عید فطر) و روزی که از قربانی‌هایتان می‌خورید (عید قربان). [بخاری و مسلم].

در مورد روزه‏ی ایام تشریق عایشه و ابن‏عمر می‏گویند:

«لَمْ یُرَخَّصْ فِی أَیَّامِ التَّشْرِیقِ أَنْ یُصَمْنَ إِلَّا لِمَنْ لَمْ یَجِدْ الْهَدْیَ» [رواه البخاری].

«در ایام‏التشریق اجازه‏ی روزه گرفتن داده نشده است مگر برای کسی که (هنگام ادای فریضه‏ی حج) چیزی را برای قربانی کردن (هدی) بدست نیاورد». [بخاری آن را روایت کرده است].

در مورد روزه‏ی زن حائضه ابوسعید خدری از حضرت صلی الله علیه و سلم روایت می‏کند:

«أَلَیْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ قُلْنَ بَلَى قَالَ فَذَلِکِ مِنْ نُقْصَانِ دِینِهَا». [متفق علیه].

«مگر زن هنگام حیض نماز و روزه را ترک نمی‏کند؟ عرض کردند: بله، فرمود: این از نقصان دین او است». [بخاری و مسلم].

امام مسلم در حدیث معاذه روایت می‏کند که گفت از عایشه پرسیدم چرا زن در ایام حیض روزه را قضی می‏کند ولی نماز را قضا نمی‏کند؟ عایشه گفت: مگر تو از خوارج هستی؟ گفتم: نه خوارج نیستم، بلکه سؤال پرسیدم، عایشه گفت: در دوران حضرت دچار چنین حالتی می‏شدیم پیامبر دستور می‏داد که روزه را قضا کنیم ولی در مورد قضای نماز دستور نمی‏فرمود.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …