مسـتـحـب بـودن روزه گـرفـتـن
تاسوعا همراه با عاشورا
عبداللهابنعباس
رضـی الـلـه عـنـه مـی گـویـد:
«هنگامی که رسول الله صلی الله علیه وسلم روز عاشورا را روزه گرفتند و به روزهی آن امر نمودند، مردم گفتند: ای رسول الله، این روزی است که یهودیان و نصرانیان آن را بزرگ میدارند، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «پس هرگاه سال آینده بیاید ان شاءالله روز نهم را روزه خواهیم بود» ابن عباس میگوید: سال آینده نیامد مگر آنکه رسول الله صلی الله علیه وسلم از دنیا رفتند».(صحیحمسلم)
حکمت گرفتن روزه روز نهم
امامنووی رحمه الله می گوید:
منظور از این کار مخالفت با یهودیان است که تنها دهم را روزه میگرفتند، و این از ابن عباس روایت شده است.
هدف از آن وصل شدن روزهی عاشورا با یک روزهی دیگر است، همانطور که از روزه گرفتن جمعه به تنهایی نهی نمودند.
احتیاط در مورد روزهی دهم از ترس آنکه هلال ناقص باشد و اشتباه رخ دهد و روز نهم در عدد همان دهم در حقیقت باشد.
لازم به ذکر است که:
قویترین وجه در این میان مخالفت با اهل کتاب است.
امامابن تیمیهرحمهاللهمیگوید:
رسول الله صلی الله علیه وسلم در احادیث بسیاری از مشابهت با اهل کتاب نهی کرده است، مانند سخنشان دربارهی روزهی عاشورا که میفرماید: «اگر تا سال آیندهی زنده بودم حتما نهم را نیز روزه خواهم گرفت». (الفتاویالکبری/جلد۶)