دیدگاه قاطع ابوبکر رضی الله عنه (۲)

ابوبکررضی الله عنه خدای را سپاس و ستایش کرد و گفت:
«ای مردم! براستی اگر کسی رسول الله صلی الله علیه وسلم را پرستش کند، اینک محمد فوت کرد. و اگر کسی خدا را پرستش کند، خداوند زنده است و نمی‌میرد». سپس این آیه را تلاوت نمود:
«و رسول الله صلی الله علیه وسلم فقط رسول خدا است که پیش از او نیز پیامبرانی آمدند و از این جهان درگذشتند. اگر او (رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز به مرگ یا شهادت درگذشت، باز شما به دین جاهلیت خود رجوع خواهید کرد؟! پس هرکسی مرتد شود به خدا ضرر نخواهد رسانید. خود را به زیان انداخته است و هرکس در برابر دین خدا سپاسگزار باشد و پایدار بماند، خداوند جزای نیک اعمال را به او خواهد داد».
کسانی که در آنجا حضور داشتند، گفتند: به خدا قسم، مثل این که هنوز مردم ندانسته بودند: که این آیه نازل شده است. تا وقتی که ابوبکر آن را تلاوت نمود. آنگاه مردم آیه را از زبان ابوبکر یاد گرفتند، و ورد زبان‌شان شد.
عمر می‌گوید: «قسم به خدا، آن آیه را در ذهن نداشتم، تا این که از ابوبکر شنیدم که آن را تلاوت نمود. متحیر و سرگردان شدم، و بر زمین افتادم و پاهایم تحمل نداشتند و حرکت را از دست دادند. آنگاه متوجه شدم، که رسول الله صلی الله علیه وسلم فوت کرده است».

(برگرفته از:کتاب زندگانی پیامبر اسلام مولف استاد ابوالحسن ندوی)

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …