دلایل پاکی و برائت حضرت ام المومنین عائشه صدیقه (۲)

دلایل کتاب و سنت بر پاکی عائشه صدیقه

وقتی منافقین جریان افک را به راه انداختند و اسباب اضطراب و نگرانی پیامبر و مسلمانان را به وجود آوردند، خداوند آیات سوره نور را در پاکی و طهارت حضرت عایشه نازل کرد. بعد از نزول آیات، پیامبر گرامی اسلام پیش حضرت عائشه رفت و گفت: «أبشری یا عائشه إن الله قد برّأک» (بخاری ۴۷۵۷) ای عائشه بر تو بشارت باد، خداوند تو را تبرئه کرد.

به روایت حاکم نیشابوری در مستدرک «پیامبر گرامی اسلام روزی به حضرت عائشه گفت: آیا راضی هستی در دنیا و آخرت همسرم باشی. حضرت عائشه گفت: آری. پیامبر گفت: پس تو همسرم در دنیا و آخرت هستی».

دلائل منطقی بر پاکی و طهارت حضرت عائشه صدیقه رضی الله عنها

حال صرف نظر از تفسیر و توجیه آیات سوره مبارکه نور، که به اتفاق مفسرین و علمای جهان اسلام در برائت حضرت عائشه صدیقه رضی الله عنها نازل شده اند، به بیان برخی دلایل عقلی و منطقی که پاکی و طهارت ام المؤمنین حضرت عائشه را ثابت می کنند، می پردازیم. برخی از این دلائل منطقی عبارتند از:

اگر حضرت عائشه مرتکب گناهی می شد، چرا پیامبر بر او حد اجرا نکرد؟

اگر حضرت عائشه رضی الله عنها مرتکب فاحشه ای می شد، چرا پیامبر او را طلاق نداد، و تا آخرین لحظه کنارش ماند، تا اینکه در دامان حضرت عایشه وفات کرد و در خانه اش دفن گردید.

خداوند در قرآن کریم بیان می کند: {الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات}ئزنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاک. این آیه بر پاکی حضرت عائشه تاکید می کند. زیرا به اتفاق همه، پیامبر پاکترین انسانهاست و محال است که برای خودش همسری ناپاک اختیار کند.

اگر شک و شبهه ای در اخلاق ازواج مطهرات پیدا می شد، مردم از پیامبر و دعوتش متنفر می شدند، و هیچ کس اسلام را قبول نمی کرد.

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …