خلقت جنین در قرآن(۵)

شبهه:

برای مقایسه ی مراحل ذکر شده با واقعیت های رشد جنین به هر کتاب جنین شناسی دانشگاهی می توانید مراجعه کنید. برای تسهیل امر دراینجا باختصار، مراحل رشد جنین را در اشکال زیر آورده ام….(شبهه افکن از منظر علم پزشکی ۲۳ مرحله را معرفی نموده است،برای جلو گیری از طولانی شدن همه ی آن توضیحات را ذکر نمی کنیم و در پایان می گوید:)
مشاهده می کنید جنین دائما در حال تغییر و تکامل است، حال کدامیک از مراحل علقه است و کدام مضغه و کدام استخوان و کدام دمیدن روح. هیچکدام از این مراحل در دوره ی رشد جنین وجود ندارند.

پاسخ:

جناب شبهه افکن باید بداند حتی در گرایش های مختلف علم شیوه ی تقسیم بندی متفاوت است،چه رسد به تقسیم بندی که قرآن انجام داده است.
به عنوان مثال، در رشته زنان و زایمان طول دوره بارداری را به «سه دوره » سه ماهه اول، دوم و سوم تقسیم می کنند ولی در حوزه جنین شناسی  این دوره را به «دو مرحله »دوره رویانی  (Embryonic Period) و دوره ی جنینی (Fetal Period) تقسیم می کنند.
آیا می توان به جنین شناسان اشکال گرفت و گفت پس کجاست آن سه دوره ی که در رشته ی زنان و زایمان از آن حرف می زنند! پس حرف یکی از شما اشتباه است!؟
خیر، رشته های مختلف تقسیم بندی های متفاوتی دارند،همه درستند و هر کدام از زاویه دید خود آن را مورد بررسی قرار داده است.
تقسیم بندی قرآن یک تقسیم بندی دیگر می باشد و هرگز نمی توانیم بگوییم چون در پزشکی گفته ۲۳ مرحله،پس مال قرآن اشتباه است.
پس این بر می گردد به درک ناقص شما از موضوع.

شبهه:

جنین در هیچ مرحله ای خون بسته نیست و در هیچ مرحله ای (شبیه) گوشت جویده نیست و در هیچ مرحله ای استخوان نیست. اساسا رشد تمام بافتها از جمله عضله و استخوان با هم پیش می روند نه اینکه ابتدا جنین تبدیل به استخوان شود و سپس گوشت اطراف استخوانها را فرا گیرد. همچنین هیچ تغییری که نشانگر دمیدن روح باشد در جنین اتفاق نمی افتد.

پاسخ:

▪️ما هرگز نگفته ایم جنین تبدیل می شود به خون بسته! بلکه می گوییم به دلیل وجود خون در رگ ها و عدم ضربان قلب مانند خون بسته(خون لخته) به نظر می رسد.

▪️این که می گویید شبیه گوشت جویده شده نیست،احتمالا یا هیچ وقت گوشت نجوییده اید یا هنگام خوردن گوشت لامپ ها را خاموش کرده اید و در تاریکی غذای خویش را میل کرده اید.

▪️لذا یک بار هم که شده امتحان کنید.وقتی گوشت خوردید آن را زیاد بجویید ولی نبلعید(قورت ندهید) از دهان بیرون بیاورید ببینید جای دندان روی آن مشخص است یا نه!
در سایتی خواندم ملحدی نوشته بود،گوشت با جویدن کوبیده می شود،تکه پاره می شود چرا مسلمانها این را می گویند؟
پاسخ این است که مگر ما گفته ایم کوبیده نمی شود! اگر کوبیده نشود چگونه اثر دندان ها روی آن مشخص می شود.همچنین آن تکه پاره ها در نهایت در دهان به هم می پسپند و قرار نیست مثل کیک های خشکی که در کودکی می خوردیم و فوت می کردیم تماما از دهانمان خارج می شد،اینگونه پخش و تکه تکه شود.

▪️اما چیزی که بسیار مایه ی تعجب است دوباره حرف خود را تکرار کرده و می گوید:
جنین در هیچ مرحله ی«تبدیل» به استخوان نمی شود! دوستان بدانید این حرف خودش است و همان گونه که توضیح دادیم جنین هیچ وقت به استخوان «تبدیل» نمی شود،بلکه استخوان هایی در آن ظاهر می گردد(خلق می شود)
می گوید «رشد» همه ی عضله ها و استخوان ها با هم پیش می رود…
عزیزان تلبیس او را متوجه شدید؟ ما کی از «رشد» حرف زده ایم؟ ما داریم « پدیدار شدن اولیه » را مطرح می کنیم.
و همچنین می گوییم وقتی گوشت پدیدار می شود منظور عضله ی اسکلتی می باشد و عضله ی قلبی قبلا برای قلب ایجاد شده همچنین عضله ی صاف برای رگ ها. که علم این تقدم استخوان به عضله ی اسکلتی را کاملا پذیرفته است
از ناباوران بپرسید،زمانی که هنوز دست و پا جوانه نزده است (ایجاد نشده  است)چگونه استخوان و عضله ی اسکلتی ایجاد شد.

▪️به منابع نگاهی بیندازید متوجه می شوید که در هفته ی هشتم بارداری استخوان ها تشکیل می شود. و باید اول استخوانی باشد تا گوشتی به دور آن تشکیل شود. لذا دیدگاه قرآن کریم از لحاظ علمی و عقلی درست می باشد و دیدگاه ناباوران غلط.

شبهه:

وضعیت از این هم بدتر می شود اگر حدیث فوق را همراه با آیات بررسی کنید. حدیث گفته که قبل از علقه ۴۰ روز طی می شود طبعا بر طبق آیات فوق این دوره ی ۴۰ روزه دوره ی نطفه خواهد بود. در صورتیکه نطفه (لقاح اسپرم و تخمک و تشکیل سلول تخم) در بخشی از یک روز تشکیل می شود. و ۴۰ روز شامل ۱۶ مرحله تغییر می شود. چطور می شود اینهمه مراحل را نطفه نامید. طبق حدیث از مرحله ی ۱۶ تا ۴۰ روز بعد جنین بصورت علقه (خون بسته) است که بی معنی است و …

پاسخ:

این را در بالا پاسخ دادیم که درک شما از حدیث نادرست است،و برای اینکه اثبات کنیم منظور پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فقط یک ۴۰ روزی است،حدیث صحیح دیگری را ذکر کردیم.

شبهه:

عده ای از معجزه تراشان سعی کرده اند که به کمک محمد بیایند و از اینهمه غلط معجزه بسازند. گفته اند که منظور از علقه زالوست نه خون بسته. یعنی قرآن می خواسته بگوید که جنین شبیه زالوست. چون مثل زالو به دیواره ی رحم می چسبد.
اما این نظر باطل است چون اولا مخالف نظر و فهم تمام مفسران و عالمان دینی و صحابه در ۱۴۰۰ سال گذشته است.
چنانچه سیوطی در تفسیرش می گوید علقه جمع علق است به معنی خون غلیظ. ثانیا: اگر فرض کنیم که تمام بزرگان دین اشتباه کرده اند و منظور زالوست بازهم مسئله حل نمی شود چون جنین بعد از هفته ی اول تا آخر ۹ ماهگی به دیواره ی رحم چسبیده است بنابراین باید گفت علقه شامل تمام دوره های جنینی می شود که برخلاف نص قرآن است.

پاسخ:

اولا این سخنان مال پرودگار مهربان است نه محمد(صلی الله علیه و سلم). ثانیا ثابت کردیم که اینهمه غلط،شرح حال شبهات شماست نه آیات قرآن.
ثالثا ما می گوییم علقه هر سه مفهوم را تداعی می کند، نه اینکه بگوییم زالو است و نیست و …
در مورد علمای بزرگوار هم(وارثان انبیاء) بدانید آنها نور چشمان ما هستند ولی قرار نیست هر چه می گویند لا یتغیر باشد،کما اینکه آن بزرگواران طبق فهم زمان خود آیات را تفسیر کرده اند.بدانید ما با آیات الهی طرف هستیم نه با دیدگاه علما. و در هر حال از آن دیدگاه ها جهت فهم و درک آیات کلام پرودگار استفاده می کنیم،نه اینکه آنها را در جای آیه قرار دهیم.
همچنین ما زالو را بخاطر چسپنده بودن نپذیرفته ایم که این ادعاهای بزرگ را مطرح می کنید که تا ۹ ماهگی چسپیده پس کلا بارداری یعنی علقه! ،بلکه به دلیل مکیدن خون(دقیقا مانند جنین) و شکل ظاهریش(دقیقا مشابه جنین)
از طرفی ثابت کردیم که در مرحله ی علقه جنین بوسیله ی ساقه ی اتصالی به دیواره ی کوریونی در درون حفره ی آمونیومی آویزان می باشد.

شبهه:

ممکن است بگویند که زالو نامیدن جنین نه بخاطر چسبیدن به رحم بلکه بخاطر شکل خمیده ی جنین است. اما بازهم مشکل حل نمی شود چون اولا شکل عادی زالو خمیده نیست و ثانیا جنین از هفته ی سوم تا آخر ۹ ماه فرم خمیده دارد بنابراین بازهم باید گفت که علقه شامل تمام دوره های جنینی می شود که برخلاف نص قرآن است.

پاسخ:

جالب است،اصلا سراغ مکیدن خون نمی روید،چون می دانید تمام رشته های شما را پنبه خواهد کرد. من نمیدانم ما کی گفته ایم نقطه اشتراک زالو  و جنین «خمیدگی» می باشد که که شما ادعا می کنید جنین هر ۹ ماه «خمیده» است. این هم از ادعاهای بی اساس خودتان است.
در توضیحات اولیه هم خدمت شما عزیزان عرض کردم بروید در سایت گوگل بنویسید «تشابه زالو با جنین» و به عکس های مربوطه نگاه کنید، ببینید آیا واقعا حمد و ثنای پروردگار را زیر لب زمزمه خواهید کردی یا خیر.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw