حکم کسی که نماز می خواند ولی روزه نمی گیرد؟

آیا کسی که نماز می خواند ولی روزه رمضان را بدون عذر شرعی نمی گیرد، کافر می شود؟

 

الحمدلله؛

هرکسی روزه را ترک کند و علاوه بر آن منکر واجب بودن آن باشد، در آنصورت به اجماع علمای اسلام او کافر خواهد شد، اما کسی که از روی تنبلی و کسالت روزه را ترک کند؛ بعضی از اهل علم وی را تکفیر کرده اما رأی صحیح آنست که او کافر نمی شود ولی بر خطر بزرگی قرار گرفته زیرا روزه رکن بزرگی از ارکان اسلام است و امت اسلام بر واجب بودن آن اجماع دارند، و چنین شخصی مستحق مجازات و تادیب است و بایستی تمامی آنچه را نگرفته قضاء کند. نگاه کنید به: فتاوی اللجنه (۱۰/۱۴۳).

همچنین از علمای هیئت دائمی افتاء سوال شد: بعضی از جوابهای شما را خواندم که گفته بودید: کسی که روزه می گیرد ولی نماز نمی خواند روزه اش صحیح نیست، و الان عکس (آنرا می پرسم) آیا کسی که نماز می خواند ولی روزه نمی گیرد، نمازش صحیح است؟ و آیا کسی که زکات نمی دهد ولی نماز می خواند، نمازش صحیح است؟ و آیا کسی که حج می کند ولی نماز نمی خواند حجش صحیح است؟

جواب دادند: «هرکس روزه ماه رمضان را ترک کند و منکر واجب بودن آن باشد کافر می شود، و نمازش هم صحیح نخواهد بود. ولی کسی که (روزه رمضان) را عمدا و از روی تنبلی ترک کند بر طبق رأی صحیح کافر نمی شود ونمازش هم صحیح است.

و کسی که زکات فرض را ادا نکند و منکر واجب بودن آن هم باشد کافر است و نمازش هم صحیح نیست. ولی کسی که عمدا و از روی بخل زکات نمی دهد کافر نمی شود و نمازش هم صحیح است. و همینطور حج؛ هرکس حج را ترک کند و بطور مطلق منکر واجب بودنش باشد کافر می شود، اما کسی که با وجود توانایی آنرا ترک کند کافر نمی شود و نمازش صحیح است».

وبالله التوفیق ، وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم”.

شیخ عبد العزیز بن عبد الله بن باز … شیخ عبد الرزاق عفیفی … شیخ عبد الله بن قعود.
“فتاوی اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والإفتاء” (۱۰/۱۴۳، ۱۴۴).


والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …