حکم هدایا و عیدی ها

حکم گرفتن عیدی و شارژ در عیدهای که در اسلام وجود ندارند مثل کریسمس و نوروز چه هست؟

الحمدلله؛

هر مبلغی که به عنوان پاداش آخر سال یا تشکر و قدر دانی از جانب حکومت یا هر شرکتی به کارمند و کارگر و بازنشت پرداخت میشود، تحویل گرفتن و استفاده از آن هیچ اشکال شرعی ندارد جون مناسبتش بی مشکل بوده و بعنوان هبه و هدیه محسوب میگردد.

اما اگر این هدایا و بخششها بعنوان عید در آخر سال به حساب کارمند و غیره ریخته شود در حقیقت هدیه نوروز میباشد که دارای تفصیل است :

اگر مسلمانی چنین هدیه ای به شما میدهد لازم است آن را انکار کنید چون مرتکب منکری گشته که نهی از آن واجب میباشد و تحویل گرفتنش با نهی از این منکر در تضاد میباشد.

اگر حکومتی چنین هدایایی را در ایام نوروز و اعیاد دیگر باطل که در اسلام چنین عیدهای وجود ندارد به حساب کارمندان و غیره میریزند طبق روایاتی که از سلف در قبول کردن هدایای اعیاد غیر اسلام در غیر ذبایح شان نقل شده، اشکالی در استفاده کردنش وجود ندارد.

اما اگر از جانب شرکتی خصوصی چنین چیزی صورت میگیرد اگر سهامداران شرکت منتسب به اسلام هستند بهتر نهی از منکر یا حداقل پس دادنش به آنها میباشد.و اگر شرکت ملک غیر مسلمان است اشکالی در استفاده از آن وجود ندارد.

در مواردی که توصیه به تحویل نگرفتنش شده اگر راهی برای برگرداندنش وجود نداشت بهتر صرفش برای فقرا و مساکین میباشد..

استفاده از شارژ عیدی اگر با فرستادن رمز از جانب خودتان باشد تا برایتان شارژ بعنوان هدیه ی نوروز یا هر عید دیگری از اعیاد کفار حاصل شود، جایز نمیباشداما اگر بدون فرستادن رمز مخصوص هدیه نوروز از جانب شما مخابرات خودش برای شما شارژ هدیه نوروز بفرستد و تحویل دهد استفاده از آن جایز میباشد.

و الله اعلم

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …