حکم قضای روزه های سنت مانند روز عرفه و عاشورا

آیا قضای روزه های سنت مانند روز عرفه و عاشورا برای دخترانی که عذر شرعی داشتند جایز است؟

 

الحمدلله،

روزه ی سنت همانند روزهای عرفه و تاسوعا و عاشورا و غیره قضا ندارند، زیرا در شرع جواز چنین قضایی ثابت نشده است و بنابراین قضای آنها جایز نیست.

از طرفی اجر و ثواب روزه در آنروزها مختص و متعلق به خود آن روزها می باشند، مثلا سنت است تا هر دوشنبه و پنج شنبه روزه بود، حال اجر و ثواب متعلق به روز دوشنبه و پنج شنبه هستند و اگر کسی سه شنبه را به نیت قضای دوشنبه روزه باشد آن جای آنرا نخواهد گرفت.

و همینطور در مورد روزه ی عرفه و تاسوعا و عاشورا.. اجر و ثواب متعلق به روزه بودن در روز نهم ذی الحجه و نهم و دهم ماه محرم است.

از علامه ابن عثیمین سوال می شود: اگر روز عاشورا فرا برسد و زن در آنروز در حیض باشد، آیا می تواند آنروز را قضا نماید؟

ایشان جواب می دهند: «مستحبات و نوافل دو نوع هستند: نوعی از آنها دارای سبب هستند و نوع دیگر آن بدون سبب هستند، مستحباتی که دارای سبب هستند با نماندن سبب (شان) فوت می شوند و دیگر قضا نمی شوند، مثلا نماز تحیه المسجد، اگر مردی داخل مسجد شد و سپس نشست، و مدت زمان نشستن وی به درازا کشید و بعد خواست تا (برخیزد) و نماز تحیه المسجد بخواند، دیگر نماز تحیه برایش نمانده، زیرا این نماز دارای سبب است و به سبب (خود) مربوط است، پس هرگاه سبب (که همان ورود به مسجد است) باقی نماند پس مشروعیت آن نیز باقی نمی ماند. مثال دیگر روزه ی روز عرفه و عاشورا است؛ اگر کسی روزه ی روز عرفه و عاشورا را بدون عذر به تاخیر انداخت، شکی نیست که دیگر قضا نمی شود و قضای آن منفعتی ندارد، یعنی (شخص) بوسیله ی قضای آنها بمانند روزه ی عرفه و عاشورا منتفع نخواهد شد.

و اما اگر انسان در آنروز عذری شرعی داشته باشد- مانند زن حائض و نفساء و مریض و مسافر- باز ظاهر چنین است که قضا نمی شود، زیرا این روز ، روز خاص و معینی است و اگر آن روز باقی نماند پس حکم (روزه) نیز باقی نمی ماند.». مجموع فتاوی ابن عثیمین” (۲۰/ ۴۳) .‏

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …