حکم برگزاری مسابقات قرآنی

الحمدلله
انجام این مسابقات اگر به قصد ترغیب و تشویق کودکان برای حفظ کتاب خدا از همان اوایل سنین کودکیشان باشد، امر خوب و پسندیده ای است و ایرادی ندارد که توسط اهدای جوایز و هدایای دیگر آنها را در رسیدن به این هدف تشویق نمود، و کسانیکه اینگونه مسابقات را برگزار می کنند ان شاءالله دارای اجر و ثواب خواهند شد و این مسابقات از باب تعاون و همکاری در نیکی و تقوای الهی است که خداوند متعال به آن امر فرموده و می فرماید: « وَتَعَاوَنُواْ عَلَی الْبرِّ وَالتَّقْوَی» مائده ۲/ یعنی: و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید.

و منبع تامین جوایز می تواند کاملا از سوی برگزارکنندگان باشد، و یا خود شرکت کنندگان مقداری پول بگذارند و با آن جایزه بخرند و به برندگان بدهند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «لَا سَبَقَ إِلَّا فِی نَصْلٍ أَوْ خُفٍّ أَوْ حَافِرٍ». أبو داود (۲۵۷۴) وترمذی (۱۷۰۰) وابن ماجه (۲۸۷۸).

یعنی: اجرای مسابقات (با گرفتن مبلغی از تیمهای شرکت کننده و دادن آن به تیم برنده) جایز نیست؛ مگر در یکی از این سه مورد: تیراندازی، شتر سواری و اسب سواری».
و علماء فرمودند : از آنجائیکه جواز اخذ پول و جایزه در این سه مورد به قصد تشجیع بر جهاد جایز است، به قیاس آن چنین جوایزی برای مسابقات قرآنی و یا علوم شرعی نیز جایز است چون آن نیز برای تشجیع بر آموختن علوم شرعی است. فقهای احناف، شیخ الاسلام ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم در “الفروسیه” (ص ۳۱۸) و ابن عثیمین در مجموع فتاوی (۱۶/ ۱۷۵) و ابن جبرین در “فتاوی الشیخ ابن جبرین” (۶۵ / ۲۲) و هیئت دائمی افتاء در “فتاوی اللجنه الدائمه” (۱۵/۱۷۹) نیز فتوا به جواز آن داده اند.

والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …