حمله‌ی همه‌جانبه‌ی جریان‌های نوین به منهج سلفی

کسانی که می‌خواهند به‌کلی به دین پشت کنند و یا مرجعیت کتاب و سنت را رد نمایند، چاره‌ای جز این ندارند که با منهج سلفی درگیر شوند؛ چراکه هواداران منهج سلفی، همان کسانی هستند که با دلیل و برهان رویاروی مخالفان دین یا منکران عملی و اعتقادی کتاب و سنت می‌ایستند و دروغ و بی‌اساسی ادعای‌شان را برملا می‌کنند.

در عصر حاضر دسته‌ها و گروه‌های فکری زیادی وجود دارد که با منهج سلفی، به‌شدت مخالفند که برخی کهن و قدیمی هستند و برخی هم نوپیدا. البته مکاتب نوپیدایی نیز وجود دارند که بدون برخورداری از پیشینه، با منهج سلفی مخالف و درگیرند که از آنان می‌توان به نوگرایان یا لیبرال‌ها یاد کرد. این‌ها هرچند همانندی زیادی به معتزله دارند و عقل را در بسیاری از موارد، بر کتاب و سنت، مقدم می‌دارند، اما در حقیقت از درک اوضاع و احوال جامعه‌ی اسلامی عاجزند. معتزله را می‌توان مرجع مکتبی و فکری نوگرایان قلمداد کرد. از این‌رو نوگرایان، رویکرد معتزله را بسیار می‌ستایند و می‌کوشند تا میراثشان را احیا نمایند؛ به‌گونه‌ای تعریف و تمجید از معتزله، شاخص اصلی و بارز نوگرایان شده است.

امروزه جنگی همه‌جانبه از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش به نام جنگ با تروریست، بر ضد اسلام شروع شده تا مضامین و ارزش‌های دین اسلام را دگرگون کنند و به نام پیشرفت، مفاهیم دینی را بکلی تغییر دهند. از این‌رو مراکز به‌اصطلاح پژوهشی زیادی را ایجاد کرده‌اند تا از طریق پرورش و تقویت عوامل نوگرا و تولید ایده‌ها و نیز ترویج آن‌ها به‌وسیله‌ی برنامه‌های آموزشی، این هدف شوم را تحقق بخشند. این جنگ علاوه بر جنبه‌ی نظامی، از بعد فرهنگی نیز درخور بررسی است؛ زیرا با وجود به خاک و خون کشاندن فرزندان اسلام، بسیار کوشیده‌اند تا مفاهیم و ارزش‌های دینی را وارونه جلوه دهند و تعریف‌هایی از اسلام و برخی ارزش‌های اسلامی ارائه نمایند که اساسا با آموزه‌های ناب اسلامی، متفاوت است. در این راستا شرایط زیادی برای به سرانجام رساندن خواسته‌ی شومشان، فراهم نموده و از ضعف رژیم‌ها و حکومت‌های کشورهای اسلامی، بیشترین سوءاستفاده را دز این زمینه نموده‌اند؛ چراکه حکام کشورهای اسلامی به چیزی جز منافع خود نمی‌اندیشند.

منهج سلفی، در عصر حاضر با مخالفت‌ها و کینه‌ورزی‌های زیادی در ترازهای مختلف مواجه شده است که می‌توان آن‌ها را در سه محور مورد بررسی قرار داد:

اول: بر اساس منابع و مصادر اسلامی (کتاب، سنت، اجماع).

دوم: روش تعامل علمی و کاربردی.

سوم: اصول و نمادهای منهج سلفی.

هریک از این محورها، با تهاجم جدی مواجه بوده‌اند تا از ساختار و محتوای اصلی خود منحرف شوند و یا از نگاه مسلمانان بیفتند.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …