ایمان داریم که خداوند تمام چیزهای پاک را برای بندگانش حلال و پلیدیها را بر آنان حرام کرده، و سنگینی و زنجیرها را از آنها برداشته است، چیزی را حرام نکرده است مگر بخاطر ضررهای زودرس یا احتمالی که دارند، و به چیزی دستور نداده است مگر برای به دست آوردن منفعت و سودی که از آن حلال ایجاد میشود.
خداوند در آیهی ۱۵۷ سورهی اعراف میفرماید:
﴿ٱلَّذِینَ یَتَّبِعُونَ ٱلرَّسُولَ ٱلنَّبِیَّ ٱلۡأُمِّیَّ ٱلَّذِی یَجِدُونَهُۥ مَکۡتُوبًا عِندَهُمۡ فِی ٱلتَّوۡرَىٰهِ وَٱلۡإِنجِیلِ یَأۡمُرُهُم بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَیَنۡهَىٰهُمۡ عَنِ ٱلۡمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّیِّبَٰتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیۡهِمُ ٱلۡخَبَٰٓئِثَ وَیَضَعُ عَنۡهُمۡ إِصۡرَهُمۡ وَٱلۡأَغۡلَٰلَ ٱلَّتِی کَانَتۡ عَلَیۡهِمۡۚ﴾ [الأعراف: ۱۵۷].
«(به ویژه رحمت خود را اختصاص میدهم به) کسانی که پیروی میکنند از فرستاده (خدا محمّد مصطفی) پیغمبر امّی که (خواندن و نوشتن نمیداند و وصف او را) در تورات و انجیل نگاشته مییابند. او آنان را به کار نیک دستور میدهد و از کار زشت بازمیدارد، و پاکیزهها را برایشان حلال مینماید و ناپاکها را بر آنان حرام میسازد و فرو میاندازد بند و زنجیر (احکام طاقتفرسایی همچون قطع مکان نجاست به منظور طهارت، و خودکشی به عنوان توبه) را از (دست و پا و گردن) ایشان به در میآورد (و از غُل استعمار و استثمارشان میرهاند). پس کسانی که به او ایمان بیاورند و از او حمایت کنند و وی را یاری دهند، و از نوری پیروی کنند که (قرآن نام است و همسان نور مایهی هدایت مردمان است و) به همراه او نازل شده است، بیگمان آنان رستگارند».
خبیث شامل هر گفتار، کردار، تقریر یا امتناعی میشود، که خدا ورسولش آن را حرام کرده باشند. خداوند میفرماید:
﴿قُل لَّا یَسۡتَوِی ٱلۡخَبِیثُ وَٱلطَّیِّبُ وَلَوۡ أَعۡجَبَکَ کَثۡرَهُ ٱلۡخَبِیثِۚ فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ یَٰٓأُوْلِی ٱلۡأَلۡبَٰبِ لَعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ ١٠٠﴾ [المائده: ۱۰۰].
«(ای پیغمبر! به مردم) بگو: ناپاک و پاک (و حرام و حلال) مساوی نیستند، هر چند که فراوانی ناپاک (و حرام) شما را به شگفت اندازد. پس ای خردمندان! (با امتثال اوامر و اجتناب نواهی یزدان) خویشتن را از (خشم) خدا بر حذر دارید تا این که رستگار شوید».
ابنعباس میفرماید: بعد از حلال پاک چیزی جز حرام پلید وجود ندارد. [بخاری].
آیهی ۷۸ سورهی حج به قاعدهی رفع حرج اشاره میفرماید:
﴿وَمَا جَعَلَ عَلَیۡکُمۡ فِی ٱلدِّینِ مِنۡ حَرَجٖۚ مِّلَّهَ أَبِیکُمۡ إِبۡرَٰهِیمَ﴾ [الحج: ۷۸].
«و در دین کارهای دشوار و سنگین را بر دوش شما نگذاشته است (و بلکه تکالیف و وظایفی مقرّر نموده است که با فطرت سالم هماهنگ و با توان انسانی سازگار است. این دین همان) آیین پدرتان ابراهیم است».
یعنی ما چیزی را که انجامش سخت باشد بر شما واجب نمیگردانیم، تنها چیزی واجب میشود که انجامش ممکن و آسان باشد، سپس اگر چیزی روی داد که مقتضی تخفیف باشد خداوند بدان دستور میدهد، هر چند موجب نابود شدن همه یا قسمتی از آن واجب شود، بزرگان دین از این آیه قاعدهی «مشقت، موجب آسانگیری است» و «ضرورات، حرامها را مباح میکنند» استنباط کردهاند.
خداوند میفرماید:
﴿یُرِیدُ ٱللَّهُ بِکُمُ ٱلۡیُسۡرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ ٱلۡعُسۡرَ﴾ [البقره: ۱۸۵].
«خداوند آسایش شما را میخواهد و خواهان زحمت شما نیست».
یعنی راههای رسیدن به خشنودی خداوند را آسان کردهایم، بنابراین همهی دستورات خداوند در نهایت آسانی هستند، و اگر پدیدهای موجب سنگینی و حرج شود با حکمی دیگر آن را آسان میکند و آن را با رخصت و تخفیف برمیدارد.
خداوند میفرماید:
﴿یُرِیدُ ٱللَّهُ أَن یُخَفِّفَ عَنکُمۡۚ وَخُلِقَ ٱلۡإِنسَٰنُ ضَعِیفٗا ٢٨﴾ [النساء: ۲۸].
خداوند میخواهد (با وضع احکام سهل و ساده) کار را بر شما آسان کند (چرا که او میداند که انسان در برابر غرایز و امیال خود ناتوان است) و انسان ضعیف آفریده شده است (و در امر گرایش به زنان تاب مقاومت ندارد).
ابوهریره از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت میکند که فرمود:
«إِنَّ الدِّینَ یُسْرٌ وَلَنْ یُشَادَّ الدِّینَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا وَاسْتَعِینُوا بِالْغَدْوَهِ وَالرَّوْحَهِ وَشَیْءٍ مِنْ الدُّلْجَهِ». [رواه البخاری].
«حقیقتاً دین سهل و آسان است، هیچ کس در دین تعمق بیجا نکند چون مغلوب خواهد شد، پس محکم و پشتیبان همدیگر و مژدهدهنده باشید و در شامگاهان و سحرگاهان و قسمتی از شب به یاد خدا باشید و از وی استعانت جویید». [بخاری].
معنی «وَلَنْ یُشَادَّ الدِّینَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ» این است که در اعمال دینی زیاد تعمق نکنید چون مغلوب خواهید شد، و اگر کسی در عمق کردار فرو رود و رفق و آسانگیری را رها کند ناتوان و مغلوب خواهد شد.
امام بخاری در صحیحش بابی را تحت عنوان «دین آسان است» بدان اختصاص داده است.
عایشه میفرماید: پیامبر صلی الله علیه و سلم هیچگاه میان دو امر مخیر نمیشد مگر اینکه، در صورتی که منجر به گناه نمیشد، کار آسانتر را اختیار میفرمود، ولی اگر به گناه منجر میشد بهتر از هر کس از آن فاصله میگرفت. [مسلم و بخاری].
انس از حضرت صلی الله علیه و سلم روایت میکند که فرمود:
«یَسِّرُوا وَلَا تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلَا تُنَفِّرُوا». [رواه البخاری].
«آسانگیر باشید نه سختگیر و مژدهدهنده باشید نه نفرتانگیز». [بخاری].
ابوهریره میگوید: عرب بادیه نشینی در مسجد پیامبر صلی الله علیه و سلم پیشاب کرد، مردم بلند شدند تا او را بزنند، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: او را رها کنید و بر روی ادرارش مقداری آب بپاشید، چون شما برای آسانگیری فرستاده شدهاید نه تندروی و سختگیری. [بخاری].
مقصود از احادیثی که در باب آسانگیری روایت شدهاند این است که زیادهروی و تجاوز از حدود عبادت و امثال آن مذموم و غیرمشروع است، و در هر کاری پسندیده این است که انجامش در حد توان باشد و فاعلش را از سختگیری و مهلکه برهاند.