حروف مقطعه بیانگر اعجاز قرآن

حکمت دیگری که لازم است این حروف در ابتدای سوره ها قرار گیرد، چه می تواند باشد؟

صرف نظر از مفاهیم و معانی این حروف با اهمیتی که دارد، گفته اند: این حروف فقط به هدف بیان اعجاز قرآن در ابتدای سوره ها ذکر شده اند، تا روشن شود که خلق از مقابله ى  با قرآن ناتوان هستند، علاوه براین قرآن که خطاب به آنان حرف میی زند، از همین حروف ترکیب یافته است این نظریه را رازی از مُبرّد و گروهی از محققان نقل کرده است.

و قرطبی از قول فراء و قطرب شبیه همین نظر را بازگو نموده است…

و زمخشری در الکشاف به شدت از این نظریه دفاع کرده است و نظریه امام ابن تیمیه و حافظ، مجتهد، ابوالحجاج مزی نیز همین است…

و نظریه ابن تیمیه را استاد ما حافظ مزی به من نقل کرد.

زمخشری گوید: حروف مقطعه جمعاً در ابتدای قرآن آورده نشده تا مبارزه طلبی و هَماوردخواهی قرآن بلیغ تر و جدی تر باشد، همان طور که هدف از تکرار داستانهای قرآن نیز، تکرار اندرزها و هشدارهای الهی به بندگان است.

ابن کثیر می گوید: برخی از این حروف با یک حرف آمده مانند: (ص، ن، ق) و برخی با دو حرف است: «حم» و یا سه حرف مانند: «الم» یا چهار حرف مانند: «المر» و «المص» و یا پنج حرف مانند: «کهیعص» و «حم، عسق» چون اسلوب سخن در زبان عربی به همین ترتیب با یک حرف، دوحرف، سه حرف، چهارحرف و پنج حرف است نه بیشتر!

ابن کثیر گوید: از این رو، هر سوره ای که با این حروف آغاز شده است، حتماً ذکر برتری قرآن و بیان اعجاز و عظمت آن نیز در آن سوره وجود دارد. و این با تحقیق و بررسی بیشتر روشن می شود که در بیست و نه سوره واقع گردیده است.

الله متعال می فرماید: {الم (۱)

و می فرماید: و دیگر سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز شده است و آیات آن مؤید صحت نظریه افراد مذکور است، و این برای کسی که تحقیق کند بیشتر روشن می شود.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …