جایگاه فرزند دختر از دیدگاه اسلام (۴)

ارزش فرزند دختر بیشتر از پسر است

خلقت خدا عاری از حکمت نیست و داشتن فرزند دختر و پسر دارای حکمتها است پس انسان عاقل از داده های خداوند راضی می شود.اسلام به فرزند دختر ارزش زیادی قائل شده است در حدیث شریف آمده است: «مِن بَرَکهِ المَراهِ تَبکیرُها بالبَناتِ» از برکت خاتون است که اولین فرزند را دختر بدنیا آورد. پس اگر اولین فرزند دختر باشد در آن خانه برکت زیاد می شود و آن زن یک زن پربرکتی است. محمد رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:کسی که چیز با ارزشی از بازار خرید و به فرزندان خود داد به او ثواب صدقه می رسد.هم چنین فرموده است ، در ابتدا به دختران داده شود.خداوند نیز با دختران نرمی می کند، نمونه این زنی است که از ترس خداوند گریه می کند که خداوند آن را می بخشد.هرکسی دختران را خوشحال کند در وقت غم او را شاد می گرداند(یعنی روز قیامت). مفهومش این نیست که پسران را نکوهش کند،بلکه محبت خاصی که با دختران داشته باشد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) می فرماید:دختر یاور خانوده است. اگر پسر با پدر و مادرش قهر کرد دیده می شود تا ۱۵ سال هم با پدر و مادرش صحبت نمی کند.اما دختر نمی تواند و زود آشتی می کند به خاطر احساس لطیفی که خداوند به دخترداده است.

رسول الله ﷺ بازهم در مورد فرزند دختر می فرماید: اگر دختر، خوب تربیت داده شود و تمام دستورات الهی اجرا شود در قیامت جلوی درب جهنم خواهد ایستاد و (با خواهش ازخداوند) مانع از رفتن پدر به جهنم خواهد شد.

در زمان مالک بن انس (رحمه الله علیه)مردی دارای ۱۳ دختر بود و هر بار که دخترش متولد می شد وبرای اذان گفتن به گوش فرزندش نزد مالک می آورد مالک بن انس به او تبریک می گفت وسپس می فرمود: از این که دارای صاحب دختر شدی خوشحال باش که بیشتر پیامبران دارای فرزند دختر بودند. محمد رسول الله (صلی الله علیه وسلم) دارای ۳ فرزندپسر و ۴ دختر بودند که فرزندان پسر او در نوزادی وفات یافتند پس می توان گفت که پیامبر با ۴ دخترش در خانه زندگی می کردند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) می فرماید:خداوند دختر را برای آزمایش پدر و مادر عطا می کند.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …