انواع طلاق

طلاق بر دو نوع است:

طلاق رجعی: طلاقی که در اثر نخستین و دومین طلاقی که شوهر پس از دخول حقیقی به همسرش بر او واقع می کند رخ می دهد  طلاق رجعی است، به شرطی که طلاق در مقابل مال یا دارائی نباشد. این طلاق تا وقتیکه زن در دوران عده قرار دارد شامل جدایی آن دو از هم نمی گردد، چون شوهر هنوز حق بازگرداندن همسرش را دارد و بر زن می تواند بر او حلال شود. اگر عده ی آن زن به سرآمده و شوهر رجوع ننماید، زن مطلقه گردیده و حقی بر او ندارد مگر بعد از عقد و مهریه ای مجدد.

طلاق بائن: که خود به دو نوع تقسیم می شود: طلاق بائن کوچک و بائن بزرگ. طلاق بائن کوچک، که طلاق نخست یا دوم است که پس از سپری شدن دوران عده ی زن به این اسم نامیده می شوند، چرا که مرد می تواند همسرش را با عقد و مهریه ی مجدد بازگرداند و برایش جز بقیه ی سه طلاق دیگر باقی نمی ماند. یعنی چنانچه زنش را یک بار طلاق داده باشد دو طلاق دیگر و اگر دو طلاق داده باشد، یک طلاق دیگر برایش باقی می ماند.
طلاق قبل از دخول، طلاق در برابر مال عوض (که خلع خوانده می شود) و طلاق به خاطر عیب و ایراد زوجین، اگر تا دو بار در زمره ی طلاق بائن کوچک شمرده می شود. طلاق بائن بزرگ همان طلاق مرتبه ی سوم می باشد که مرد نمی تواند زنش را بازگرداند مگر آنکه آن زن با مرد دیگری ازدواج نموده نزدیکی واقع شده و سپس جدایی اتفاق بیافتد و عده اش بگذرد، در این شرایط مرد باید مجدداً عقد ازدواج را با زن بجا آورده و مهریه تعیین نماید.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …