از حقوق مصطفی صلی الله علیه وسلم(۱)

  • بقلم/ دکتر عادل شدی

 

خداوند ذی الجلال بر ما بندگان خاکی منتی بس بزرگ نهاد آن روز که پیکی از سوی خویش برای هدایت ما گسیل داشت، و بوسیله‫ی او آفتاب تابان هدایت در بین ما تابش گرفت.

[آل عمران: ۱۶۴].

{خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب (احکام شریعت) و حقایق حکمت می‌آموزد، و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند. }

 

این پیک سعادت و رسول هدایت را بر ما حقی است بس بزرگ، و برماست که از خجالت زحماتش بدرآئیم و مقام والای او را ارج نهیم، و بشدت مواظب باشیم تا نشاید از ما کوچکترین کوتاهی یا تقصیری در برابر او و زحمات بیدریغش سر زند.

جای دارد در اینجا به برخی از حقوق آن بزرگوار صلی الله علیه وسلم بر ما، اشاره‫ای هر چند گذرا داشته باشیم:

 

اول: ایمان به او..

اولین حقی که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم بر ما دارد، اینست؛ که به او ایمان آوریم، و دعوتش را با آغوشی باز بپذیریم، و دینش را برنامه‫ی زندگی خویش قرار دهیم.

هر کس که به پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم  باور نداشته باشد، و ایشانرا به عنوان آخرین پیامبر و پیک خداوند بسوی بشریت نپذیرد، از دایره اسلام خارج بوده، کافر شمرده می‫شود. هر چند به همه‫ی پیامبران پیش از او باور داشته باشد و به آنها ایمان آورده باشد.

قرآن؛ کلام پاک پروردگار یکتا در آیات بسیاری، انسانها را به ایمان آوردن به پیامبر اکرم؛ حضرت محمد صلی الله علیه وسلم  و پذیرفتن دعوت او امر می‫کند. از آن جمله است فرموده‫ی حق: [التغابن: ۸].{ پس به خدا و پیامبرش و این نور که نازل کرده‌ایم ایمان بیاورید}

و:[الحجرات: ۱۵].

{مؤمنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده‌اند، سپس هرگز شکّ و تردیدی به خود راه ندادند}

و خداوند متعال بصراحت بیان داشته که پایمال نمودن عقل، و کفر ورزیدن به او، و باور نداشتن به پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم  از جمله اسباب هلاکت و تباهی و عذاب دردناک الهی در روز قیامت است.

 [الأنفال: ۱۳].

{زیرا با خدا و پیامبرش به مخالفت برخاستند. و هر که با خدا و پیامبرش مخالفت ورزد، بداند که عقوبت خدا سخت است.}

و پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم نیز واضح و روشن بیان داشتند که: “وَالَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ، لَا یَسْمَعُ بِی أَحَدٌ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّهِ، یَهُودِیٌّ وَلَا نَصْرَانِیٌّ, ثُمَّ یَمُوتُ وَلَـمْ یُؤْمِنْ بِالَّذِی أُرْسِلْتُ بِه إِلَّا کَانَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ” [رَوَاهُ مُسْلِمُ].

{سوگند بدانکه جان محمد در دست اوست، هیچ احدی از این امت، چه کلیمی (یهودی) باشد و چه مسیحی وخبر من به او برسد، سپس مرگ او را دریابد بی‫آنکه بدانچه من با آن فرستاده شده‫ام ایمان آورد، از جهنمیان خواهد بود}

 

دوم: پیروی از او صلی الله علیه وسلم ..

ایمان آن چیزی است که با قناعت در دل و جان نشیند، و رفتار و کردار آنرا به نمایش گذارد.

وپیروی از رسول خدا صلی الله علیه وسلم  روشنترین دلیل و برهان است بر ایمان به او. و کسانیکه ادعا می‫کنند پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم  را باور دارند، ولی از دستورات او سرباز می‫زنند، و از آنچه منع فرموده دوری نمی‫کنند، و از راه و روش و سنت او پیروی نمی‫کنند، دروغگویان و دغل بازانی بیش نیستند.

خداوند متعال فرموده‫اند که رحمت و مهربانیشان تنها از برای پیروان و فرمانبرداران پیامبر اوست.

 [الأعراف: ۱۵۶, ۱۵۷].

{و رحمتم همه چیز را فراگرفته؛ و آن را برای آنها که تقوا پیشه کنند، و زکات بپردازند، و آنها که به آیات ما ایمان می‌آورند، مقرّر خواهم داشت! * همانها که از فرستاده (خدا)، پیامبر «امّی» پیروی می‌کنند}

و در مقابل نیز پروردگار عالم با صراحت تمام کسانی را که از دستورات پیامبر اکرم  صلی الله علیه وسلم سرباز می‫زنند و با اوامر و فرامین آن جناب مخالفت می‫کنند را به عذابی دردناک تهدید کرده است.

 [النور: ۶۳] .

{آنان که از فرمان او سرپیچى مى‌کنند باید بترسند که مبادا به آنها فتنه‌اى یا عذابى دردآور برسد}

خداوند متعال بندگان را دستور داده تسلیم دستورات پیامبر و فرستاده‫ی او باشند، و با جان و دل قوانین و فرمانهای او را بپذیرند:

 [النساء: ۶۵].

{ به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند؛ و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند؛ و کاملا تسلیم باشند}

 

سوم: دوستی پیامبر خدا  صلی الله علیه وسلم ..

عشق و محبت و دوستی ورزیدن با پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم  به گونه‫ای که شایسته‫ی مقام والای اوست از جمله حقوق آن حضرت برماست. بر هر مسلمانی واجب است که بالاترین درجه‫ی محبت و بزرگترین و برترین مقام دوستی را نثار پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم کند..

رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: “هیچ کس به ایمان دست نخواهد یافت مگر اینکه من نزد او از فرزندان و پدر و مادرش و از همه‫ی انسانهای دیگر عزیزتر و محبوبتر باشم”.([۱])

پس کسی که پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم را دوست ندارد مؤمن نیست، هر چند نامش اسلامی باشد و در بین مسلمانان و با آداب و رسوم آنها زندگی کند.

و بالاترین درجه‫ی محبت آن است که بنده‫ی مؤمن؛ رسول خدا صلی الله علیه وسلم را بیش از خود دوست داشته باشد.

روزی حضرت عمر (رضی الله عنه) برسول خدا صلی الله علیه وسلم گفتند: ای رسول خدا! من شما را جز از ذات خود از هر چیز دیگری بیشتر دوست دارم.

پیامبر این درجه از ایمان را برای عمر نپسندید و به ایشان فرمودند: نه، قسم بذات او که جانم در اختیار اوست، باید مرا بیش از جان خود دوست داشته باشی.

عمر به خود برگشت و با عزم و اراده‫ای جدید گفت: قسم بخدا که شما حالا از جانم نیز برایم محبوبتر و عزیزترید.

آنگاه رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: حالا به درجه‫ی کمال ایمان رسیدی. ([۲])

آری! عمر با مراجعه نفس خود، دریافت که ارزش و جایگاه او نزد پروردگارش در پرتو ایمان و اسلام است. و این پیامبر در حقیقت دست او را گرفته از منجلاب پستیها و حیوانیت رهائی داده، به درجه والای انسانیت رهنمون ساخته است. و ارزش مؤمن در ایمان اوست نه در جان او.. و محبت رسول پاک رمز محبت و عشق ورزیدن به آرمان دینی است که او رهبر آن است.

و نزد مؤمن دینش از جان و مال و همه جهان و جهانیان عزیزتر است.

عمر با درک این حقیقتی که چه بسا بر بسیاری از انسانها پوشیده می‫گردد، با ایمان واخلاص اقرار کرد که او پیامبر را بیش از جانش دوست دارد.

چهارم: دفاع از او..

این از مهمترین حقهای پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در زمان زندگی و پس از وفاتشان است.

در زمان زندگیشان؛ یاران و شاگردان مکتب رسالت به بهترین صورت این حق را بجای آوردند. اما پس از وفاتشان؛ این حق را می‫توان با دفاع از راه و رسم و روش و سنت او چنانچه مورد هجوم کینه توزان، و یا تحریف نادانان، و یا زبان کجی و دست درازی دشمنان قرار گرفت، بجای آورد.

وهمچنین با دفاع از شخصیت والا و مقام ارجمند وبزرگوارانه‫ی ایشان چنانچه ابله و نادانی با زشتی و مسخره به ایشان اشاره کرد، و یا ایشان را بگونه‫ای ناشایست وصف نمود.

متأسفانه امروزه شب تاریک نادانی و جهالت بر جهان لنگر انداخته و ابلهان و نادانان بسیاری با روشهای موذیانه و شیطانی خود به ساحت رسول خدا صلی الله علیه وسلم و به دین والای پروردگار یکتا و به مسلمانان می‫تازند، و چهره‫ی زیبا و سعادت آفرین اسلام را مسخ گونه جلوه می‫دهند.

بر هر مسلمان واجب است در برابر این حمله‫های زهراگین کینه توزان قد علم کند، و با تمام توان و نیرو و با استفاده از همه‫ی وسائل فن آوری از ساحت و مقام پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم دفاع کند، و دروغ دروغگویان، و مکر و حیله‫ و نیرنگ و بهتان اهریمنان را به حلقومشان بازگرداند.

 

 

([۱])”لَا یُؤْمِنُ أَحَدُکُمْ حَتَّى أَکُونَ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنْ وَلَدِهِ وَوَالِدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ” [به روایت بخاری و مسلم].

([۲]) [به روایت امام بخاری].

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …