ارکان و واجبات وضو

۱- نیت در قلب (البته برخی گفته اند که نیت شرط وضو است).
۲- شستن صورت که مضمضه و استنشاق هم جزو آن است.
۳- شستن دو دست از سر انگشتان تا آرنج .
۴- مسح تمام سر.
۵- شستن دو پا همراه کعبین (قوزک پا).
۶- ترتیب اعضا (اعضای وضو باید به ترتیب و بدون وقفه ی زمانی زیاد شسته شوند. )
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاهِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ (مائده : ۶)
ای مؤمنان، هنگامی که خواستید نماز بخوانید (و وضو نداشتید) صورتها و دستهای خود را همراه با آرنجها بشویید و سرهای خود را مسح کنید و پاهای خود را همراه با قوزکهای آنها بشویید.

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ زَیْدِ بْنِ عَاصِمٍ الْأَنْصَارِیِّ، – وَکَانَتْ لَهُ صُحْبَهٌ – قَالَ: قِیلَ لَهُ: ” تَوَضَّأْ لَنَا وُضُوءَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: فَدَعَا بِإِنَاءٍ فَأَکْفَأَ مِنْهَا عَلَى یَدَیْهِ فَغَسَلَهُمَا ثَلَاثًا، ثُمَّ أَدْخَلَ یَدَهُ فَاسْتَخْرَجَهَا فَمَضْمَضَ، وَاسْتَنْشَقَ مِنْ کَفٍّ وَاحِدَهٍ فَفَعَلَ ذَلِکَ ثَلَاثًا، ثُمَّ أَدْخَلَ یَدَهُ فَاسْتَخْرَجَهَا فَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلَاثًا، ثُمَّ أَدْخَلَ یَدَهُ فَاسْتَخْرَجَهَا فَغَسَلَ یَدَیْهِ إِلَى الْمِرْفَقَیْنِ مَرَّتَیْنِ مَرَّتَیْنِ، ثُمَّ أَدْخَلَ یَدَهُ فَاسْتَخْرَجَهَا فَمَسَحَ بِرَأْسِهِ فَأَقْبَلَ بِیَدَیْهِ وَأَدْبَرَ، ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَیْهِ إِلَى الْکَعْبَیْنِ، ثُمَّ قَالَ هَکَذَا کَانَ وُضُوءُ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ”

از عبدالله بن زید بن عاصم انصاری رضی الله عنه که از یاران رسول خدا صلی الله علیه وسلم به شمارمی رود، روایت است که به وی گفتند: مانند وضوگرفتن رسول الله صلی الله علیه وسلم برای ما وضو بگیر؛ اومقداری آب خواست و بر دستهایش، آب ریخت و آنها را سه بار شست؛ بعد، دستش را داخل ظرف نمود و از آن، آب برداشت و با یک کف آب، مضمضه و استنشاق کرد(یعنی دهان و بینی اش را شست) و این کار را سه بار تکرار نمود؛ سپس، دستش را داخل ظرف نمود و از آن، آب برداشت وصورت اش را سه بار شست؛ بعد، دستش را داخل ظرف نمود و از آن، آب برداشت و دستهایش را دو بار تا آرنج ها شست؛ آنگاه، دستش را داخل ظرف نمود وسرش را مسح کرد؛ مسح را از پیشانی یعنی از ابتدای سر، شروع نمود و دستها را تا پشت سرکشاند؛ سپس به طرف ابتدای سر یعنی از جایی که شروع کرده بود، برگرداند. و در پایان، پاهایش را تا قوزکش شست و گفت: وضوی رسول الله صلی الله علیه وسلم اینگونه بود.
مسلم۱/۲۱۰ شماره ۲۳۵

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …