آیا پوشیدن کلاه یا عمامه در وقت ادای نماز یا خارج نماز سنت است؟

الحمدلله

باید دانست که پوشیدن لباس و در کل هر پوشیدنی که وجود دارد جزو عادات هستند نه عبادات، بنابراین پوشیدن کلاه و عمامه نیز بستگی به عرف و عادت مردمان هر منطقه دارد؛ و پوشیدن عمامه نیز جزو عادات است نه عبادات.

هیئت دائمی افتاء در خصوص حکم پوشیدن عمامه می گویند:
«پوشیدن عمامه جرو عادات است نه عبادات، و اگر پیامبر صلی الله علیه وسلم عمامه بر سر می گذاشت به خاطر آن بود که عمامه جزو عادات مردم قومش بود، و هیچ روایتی در خصوص فضیلت پوشش عمامه به اثبات نرسیده است، بجز اینکه پیامبر صلی الله علیه وسلم عمامه بر سر گذاشته، بنابراین برای هر مسلمانی مشروع است تا لباس محلی خود را بپوشد به شرطیکه همراه با محرمات نباشد» (مثلا از جنس ابریشم نباشد). اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والإفتاء؛ فتوی رقم (۱۸۴۰۹).

بنابراین پوشیدن کلاه و بر سر گذاشتن عمامه یا مشابه آن در وقت نماز سنت یا مستحب نیست، زیرا هیچ دلیلی در مورد استحباب پوشیدن عمامه یا کلاه در هنگام ادای نماز وارد نشده است، و اگر پیامبر صلی الله علیه وسلم عمامه بر سر می گذاشتند به دلیل آن بود چون عادت مردم قریش پوشیدن عمامه بود.

سوالی از هیئت دائمی افتاء در خصوص حکم پوشیدن عمامه در وقت نماز شد:
حکم آنکسی که با سر مکشوف نماز می خواند چیست؟ و او می گوید قلنسوه (نوعی کلاه) که سنت نیست! چون هیچ حدیثی در شأن آن وارد نشده است؟

جواب دادند:

اولا: لباس جزو عادات است نه عبادات، و امر در آن واسع است، پس (پوشیدن هر لباسی) برای مردان منعی ندارد مگر لباسهایی که شرع از آن نهی کرده است، مانند ابریشم برای مردان و یا لباسهای شفافی که عورتشان نمایان می شود، و یا لباسهای تنگی که شکل عورتشان را ظاهر می کند، و یا لباسهایی که مردها را شبیه زنان یا کفار می کنند.

ثانیا: سر مرد جزو عورت نیست و پوشش آن (بوسیله ی کلاه یا عمامه یا هر چیز مشابهی) سنت نیست، نه در نماز و نه غیر نماز، و هر مرد می تواند که (اگر خواست) عمامه یا قلنسوه بپوشد، و یا اگر خواست سرش را در هنگام نماز یا غیر نماز مکشوف کند، و بر کسی جایز نیست که (بخاطر آن) بر شخص دیگری عیب و ایراد بگیرد و یا تحقیرش کند».

وبالله التوفیق، وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم.

اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والإفتاء؛ الفتوی رقم ( ۹۴۲۲ ).

والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …