آیا ملائکه هم می میرند؟

الحمدلله،

ملائکه جمع ملَک است و از(الأَلُوکِ) گرفته شده و به معنی پیغام و رسالت است.

آنها مخلوقی از مخلوقات خداوند هستند، دارای اجسامی نورانی و لطیف می باشند که قادرند خود را به شکلها و صورتهای پاک درآورند. بسیار قوی و نیرومند هستند و می توانند سریع جابه جا شوند. نه غذا می خورند و نه نوشیدنی می نوشند. و آنها با نر و ماده (مذکر و مونث) وصف نمی شوند. تعدادشان بسیار زیاد است و جز خداوند تعدادشان را کسی نمی داند. خداوند آنها را برای عبادت خود و اجرای اوامرش انتخاب کرد و برگزید. آنها در هیچ کاری نافرمانی خداوند نمی کنند و آنچه را که به آنها امر شده، انجام می دهند.

خداوند ملائکه را از نور خلق نمود. از عائشه رضی الله عنها  روایت است که گفت: رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمودند:«خُلِقَتْ الْمَلَائِکَهُ مِنْ نُورٍ وَخُلِقَ الْجَانُّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ وَخُلِقَ آدَمُ مِمَّا وُصِفَ لَکُمْ» «خداوند ملائکه را از نور، اجنه را از آتش و آدم را از آنچه برایتان وصف نموده خلق کرد». مسلم (۲۹۹۶) .

ایمان به ملائکه یکی از ارکان ایمان در دین اسلام می باشد. و ایمان جز به وسیله آن متحقق نمی گردد و خداوند در کتابش بر آن تصریح کرده و پیامبر صلی الله علیه وسلم  در سنتش از آن خبر داده است.

الله تعالی می فرماید:{آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ}( بقره ۲۸۵)

«پیامبر و مؤمنان به آنچه به سوی او از جانب پروردگار نازل شده ایمان دارند و همگی به الله، ملائکه، کتابها و پیامبران ایمان دارند».

اما ملائکه همانند انسانها نیستند که مدتی عمر کنند و سپس بمیرند، اما قبل از برپایی محشر آنها همگی می میرند. اسرافیل فرشته مأمور دمیدن در صور، دو مرتبه به اذن خداوند در صور می‌دمد: بار اول جهت پایان دادن به دنیا و از بین رفتن تمام موجودات روی زمین و آسمان [به جز کسانی که خدا بخواهد] و تغییرات و تبدیلاتی که جهت شروع روز قیامت در زمین و آسمان صورت می‌گیرد می‌باشد و بار دوم جهت برخواستن موجودات و انسان‌ها از قبرهایشان و شتافتن به سوی صحرای محشر جهت رویارویی با خداوند و گرفتن کارنامه اعمال است.

خداوند متعال می‌فرماید:

«وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِیَامٌ یَنظُرُونَ» (الزمر / ۶۸)

«در صور دمیده خواهد شد و تمامی کسانی که در آسمان‌ها و زمین هستند می‌میرند، مگر کسانی که خدا بخواهد، سپس بار دیگر در آن دمیده می‌شود که به ناگاه همه مردم از قبرها به پاخواسته و به اطراف می‌نگرند».

«وقتی اسرافیل علیه السلام (که از فرشتگان مقرّب الهی و یکی از حاملان عرش است) بار اول در صورش می‌دمد، همه موجودات زمین و آسمان‌ها از جن و انس گرفته حتی فرشتگان و ملائک نیز [مگر کسانی که خدا بخواهد] می‌میرند».( در قولی حاملان عرش خدا، جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و ملک الموت در این مورد استثناء بوده و نمی‌میرند و به‌ قولی‌: کسی‌ که‌ از واقعه‌ مرگ‌ همگانی‌ استثنا شده‌ است‌، خود اسرافیل‌ علیه السلام است‌ که‌ بعد از آن‌ می‌میرد. در قولی دیگر : شهدا نیز شامل می‌شوند والله اعلم. )

البته بنا به قول برخی از علما دمیدن در صور سه مرتبه است، چنانکه نقل‌ شده‌ است‌‌: بعد از آن‌ جبرئیل‌ به‌ میراندن‌ نفس‌ اسرافیل‌ و میکائیل‌ و ملک‌الموت‌ مأمور می‌شود آن‌گاه‌ خدای‌ عزوجل‌ خود جان‌ جبرئیل‌ را می‌ستاند و خودش‌ تنها زنده‌ پاینده‌ای‌ است‌ که‌ باقی‌ می‌ماند، سپس‌ می‌گوید: لمن‌ الملک‌ الیوم‌؟: امروز فرمانروایی‌ از آن‌ کیست‌؟». این‌ جمله‌ را سه‌بار تکرار می‌کند آن‌گاه‌ خودش‌ به‌ خویشتن‌ چنین‌ پاسخ‌ می‌دهد: «لله ‌الواحد القهار: از آن‌ خداوند یگانه‌ قهار است‌». بعدا اولین‌ کسی‌ که‌ حق‌ تعالی‌ او را زنده‌ می‌کند، اسرافیل‌ علیه السلام است ‌پس‌ به‌ او دستور می‌دهد که‌ بار دیگر در صور بدمد و این‌ نفخه‌ سوم‌ یا نفخه‌ بعث ‌است‌».

خداوند متعال می فرماید: « یَوْمَ هُم بَارِزُونَ لَا یَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَیْءٌ لِّمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» (غافر ۱۶)

یعنی: روزى که همه آنان آشکار مى‏شوند و چیزى از آنها بر خدا پنهان نخواهد ماند؛ (و گفته مى‏شود:) حکومت امروز براى کیست؟ براى خداوند یکتاى قهّار است!

در صحیحین از ابوهریره رضی الله عنه  به ثبت رسیده است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمودند: «خداوند زمین را قبضه می‌کند و آسمان‌ها را با دست راستش می‌پیچاند سپس نداد می‌زند: پادشاه منم، جبار منم، پادشاهان زمین کجایند؟ جباران کجایند؟ متکبران کجایند؟».

آیه‌ کریمه‌ (۶۸ الزمر) دلالت‌ می‌کند بر این‌که‌: اسرافیل‌ علیه السلام در صور دو بار می‌دمد؛ یک‌بار برای‌ مرگ‌ و دیگر بار برای‌ رستاخیز. اما جمهور علما برآنند که‌ دمیدن ‌وی‌ در صور سه‌ بار است‌: بار اول‌ برای‌ ایجاد هول‌ و هراس‌، که‌ به‌ آن‌ نفخه ‌«فزع‌» می‌گویند. بار دوم‌ برای‌ مرگ‌، که‌ به‌ آن‌ نفخه‌ «صعق‌» می‌گویند. بار سوم ‌برای‌ تجدید حیات‌، که‌ به‌ آن‌ نفخه‌ «بعث‌» می‌گویند. والله اعلم

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …