آیامعیار شروع و انتهاء رمضان دیدن هلال در هر کشور است؟

در افغانستان دو عید و دو روزه بود، یک اعلان را دادگاه عالی کشور به پیروی از عربستان نمود ولی یکی از علماء انرا نپذیرفته و روز بعد عید کردند از نظر چه حکم دارد این موضوع؟

 

 

الحمدلله،

 

اختلاف مطالع نزد علماء معتبر میباشد، یعنی ممکن است رؤیت هلال در یک کشور با دیگری فرق کند، و در قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و سلم اساس شروع رمضان با دیدن هلال مقرر گردیده، خداوند میفرماید: “فمن شهد منکم الشهر فلیصمه” (البقره : ۱۸۵)، یعنی: ” پس‌ هر کس‌ از شما این‌ ماه‌ را دریابد باید آن‌ را روزه‌ بدارد”، وپیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: ” صُومُوا لِرُؤْیَتِهِ، وَأَفْطِرُوا لِرُؤْیَتِهِ” (متفق علیه)، یعنی: “با دیدن آن (هلال ماه) روزه بگیرید و با دیدن آن (هلال ماه) روزه را به پایان برسانید”.

 

پس معیار شروع و انتهاء رمضان دیدن و یا ندیدن هلال در هر کشور میباشد، و اگر شروع رمضان در کشوری مانند شروع رمضان در کشوری دیگر شود حکم آنها یکسان میشود یعنی روز عید نیز با هم میگیرند، و در مورد مسئله شما، باید با دیدن ماه در کشورتان روزه را شروع کنند و دوباره با دیدن ماه رمضان را خاتمه دهند، و اگر شروع ماه در کشورتان مانند شروع ماه در کشورهای عربی مجاور باشد، باید با آنها نیز عید را بگیرند زیرا مطالع کشورتان و کشورهای مجاور یکی بوده لذا حکم شروع و انتهای رمضان نیز باید یکسان باشد، پس بهتر است که این اشخاص شروع و انتهای روزه را هر سال با کشورتان بگیرند، تا از این اختلاف رهایی یابید، زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: ” صومکم یوم تصومون و فطرکم یوم تفطرون” (روایت ترمذی)، یعنی: “روزه تان روزی است که (با هم) روزه میگیرید، و شکستن روزه تان روزی است که با هم افطار میکنید (یعنی روز عید)، ولی از آنجاییکه در کشوری مانند ایران بعلت مسائل سیاسی و مخالفت مذهبی با اهل سنت شروع و انتهای رمضان را با غرض پس و پیش میکنند، پس بهتر است علماء اهل سنت یک منطقه رؤیت هلال را تعیین کنند تا از این مسائل سیاسی بدور بمانند.

 

ولی از آنجاییکه در یک شهر اختلاف مطلع ماه وجود ندارد، لذا همه مردمان یک شهر باید با هم روزه و یا عید را بگیرند، و باید از این اختلافات پرهیز کنند.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …