دلایل ثبوت بعث

دلایل ثبوت بعث

دلایلی از قرآن و سنّت، اجماع، عقل و فطرت سلیم دلالت بر زنده­شدن مردگان دارند و نیز این کار بر مقتضای حکمت است، زیرا می­طلبد که الله  مخلوقات را برای حسابرسی و دادن پاداش یا عذاب در برابر تکلیفی که بر زبان پیامبران بر آنان لازم گشته است، دوباره زنده کند.[۱]

الله تعالی می­فرماید:

﴿أَفَحَسِبۡتُمۡ أَنَّمَا خَلَقۡنَٰکُمۡ عَبَثٗا وَأَنَّکُمۡ إِلَیۡنَا لَا تُرۡجَعُونَ﴾ [المؤمنون: ۱۱۵]

«آیا گمان کردید که ما شما را بیهوده آفریده‌ایم و اینکه شما به سوی ما باز گردانده نمی‌شوید؟!».

﴿ثُمَّ إِنَّکُم بَعۡدَ ذَٰلِکَ لَمَیِّتُونَ١۵ ثُمَّ إِنَّکُمۡ یَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَهِ تُبۡعَثُونَ﴾ [المؤمنون: ۱۵-۱۶]

«سپس قطعاً شما بعد از این خواهید مرد. آنگاه یقیناً شما در روز قیامت، برانگیخته می‌شوید».

پیامبر صلی الله علیه وسلم می­فرماید: «یُحْشَرُ النَّاسُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ حُفَاهً غُرْلاً»[۲]؛ «مردم در روز قیامت، پابرهنه و ختنه­نشده برانگیخته می­شوند».

ادلّۀ بی­شماری بیانگر زنده­شدن و رستاخیز مردگان است.

[۱]– نک: شرح العقیده الطّحاویّه، ص ۴۰۴؛ رسائل فی العقیده، ص ۲۹؛ أعلام السّنّه المنشوره، صص ۱۰۱- ۱۰۳٫

[۲]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۳۳۴۹؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۲۸۶۰٫

مقاله پیشنهادی

فرقه شیعه (۳)

اکنون مناسب می­بینم سخنان سیوطی در مورد مهدی مغربی را ذکر کنم. او می­گوید: «مهدی …