آیا روزه رمضان معلق بین آسمان و زمین است و جز با پرداخت زکات فطریه بالا نمی رود؟

آیا صحیح است که روزه رمضان معلق بین آسمان و زمین است و جز با پرداخت زکات فطریه بالا نمی رود؟

 

الحمدلله،

حدیثی در این باره از پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد شده اما ضعیف است.

امام سیوطی در “الجامع الصغیر” از جریر بن عبدالله رضی الله عنه روایت کرده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : «شهر رمضان معلق بین السماء والأرض، ولا یرفع إلی الله إلا بزکاه الفطر». یعنی : «ماه رمضان در بین آسمان و زمین معلق است و خدای متعال آنرا بالا نمی برد جز با پرداخت زکات فطر».

خود سیوطی حدیث را ضعیف دانسته است، و مناوی در کتاب “فیض القدیر” سبب ضعف آنرا بیان کرده : «این حدیث را ابن جوزی در “الواهیات” ذکر کرده، و گفته : صحیح نیست، چونکه شخصی بنام “محمد بن عبید البصری” در سند است که مجهول می باشد».

همچنین علامه البانی حدیث را ضعیف دانسته و گفته : «اگر صحیح هم باشد ظاهر آن بر این دلالت دارد که قبولی روزه رمضان وابسته به پرداخت زکات فطر است، هرکس زکات فطر ندهد روزه اش قبول نمی شود، و تاجائیکه می دانم هیچیک از اهل علم چنین چیزی نگفتند .. و حدیث صحیح نیست». با اختصار از “سلسله الأحادیث الضعیفه” (۴۳).

پس هرگاه حکم به ضعف حدیث داده شد، دیگر نمی توان گفت که روزه رمضان جز با پرداخت فطریه پذیرفته نیست، زیرا چنین حکمی از پیامبر صلی الله علیه وسلم شناخته نشده است.

و این درحالیست که در سنن ابوداود (۱۶۰۹) از ابن عباس رضی الله عنه آمده که گفت : «فرض رسولُ الله صلی الله علیه وسلم زکاه الفطر طُهْرهً للصائم منَ اللّغو والرّفث وطُعْمهً للمساکین». حسنه الألبانی فی “صحیح أبی داود” (۱۴۲۷).

یعنی: «رسول خدا صلی الله علیه وسلم زکات فطر را به عنوان پاک کننده‌ی روزه‌دار از سخنان بیهوده و دشنام و بعنوان رزق و خوراکی برای مساکین واجب کرده است».

این حدیث حکمت پرداخت زکات را بیان کرده است، یعنی زکات فطر نقصی که در روزه وارد شده است را جبران می کند، ولی نگفته که قبولی تمام روزه ها وابسته به پرداخت زکات فطر است.

مصدر : سایت (الإسلام، سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

مقاله پیشنهادی

ترک تیراندازی پس از یادگیری آن

در روایتی ز مسلم، ترک تیراندازی پس از یادگیری آن مورد نکوهش شدید واقع‌شده و …