🔍دروغی دیگر از مراجع تقلید الحاد!

📌ملحدین ایرانی مدعی شده‌اند که خیام از نخستین شک گرایان ایرانی است، البته چاره ای هم ندارند.
ولی تاریخ چیزی دیگری را می گوید،
ابو الحسن بیهقی مشهور به ابن فندمه رحمه الله (م ۵۶۵ هــ) ، صاحب تاریخ بیهقی، هم عصر عمر خیام رحمه الله بوده، و خود او در تاریخ بیهقی تصریح کرده که حدود ۱۷ سال داشته که همراه با پدرش با «عمر خیام»  ملاقات کرده است.
📌او در کتاب دیگرش به اسم
 «تمه صوان الحکمه » ، ترجمه و بیوگرافی عمر خیام را آورده که گوشه هایی از بیوگرافی وی را اینجا نقل می‌کنیم:
«الدستور الفیلسوف عمر بن إبراهیم الخیام حجه الحق … وله ضنه بالتصنیف والتعلیم، ولم یصنف إلا مختصراً فی الطبیعیات ورساله فی الوجود ورساله فی الکون والتکلیف وکان عالماً باللغه والفقه والتواریخ…»

«قانوندان فیلسوف، عمر بن ابراهیم خیام، حجتِ حق است… از تألیف کردن کتاب و تعلیم خودداری می کرد و جز مختصری در علوم طبیعی و رساله ای پیرامون هستی و تکلیف تألیف ننموده است، و به لغت و فقه و تاریخ نیز آگاه بوده است».🖋

📌در علم قرائت قرآن، زبان‌زد عصر خود بوده است؛

امام قاریان، ابو الحسن بن غزال در عصر خویش بعد از پرسیدن سؤالی از عمر خیام رحمه الله و پاسخ دقیق وی، برای عمر خیام دعای خیر می‌کند و می‌گوید:

«کثر الله فی العلماء مثلک، اجعلنی من أدمه أهلک وارض عنی، فإنی ما ظننت أن واحداً من القراء فی الدنیا یحفظ ذلک ویعرفه فضلاً عن واحد من الحکماء…»🖋

«خداوند علمایی همچون تو را زیاد کند ، مرا پیشاپیش اهلت قرار بده و از من راضی شو، براستی که من گمان نمی کردم کسی از قاریان در دنیا این مطلب را از حفظ باشد و آن را بشناسد چه برسد به یکی از حکماء…».

📌در وصف عمر خیام آمده است که در آخر عمرش وصیت کرد سپس ایستاد و نماز خواند و چیزی ننوشید و نخورد، و در آخر نماز عشاء سجده کرد و این دعاء را خواند:
«اللهم (إنک) تعلم أنی عرفتک على مبلغ امکانی، فاغفر لی، فإن معرفتی إیاک وسیلتی إلیک‌…»🖋

بار خدایا! براستی تو میدانی که من به اندازه‌ی توانم تو را شناختم، پس مرا ببخش زیرا معرفتم نسبت به تو وسیله ی من به بسوی توست…».

بعد از آن وفات کرد.[۱]

قفطی رحمه الله (م ۶۴۶هــ)، در وصفش می نویسد:

«عمر خیام، إمام خراسان وعلامهٔ زمان است». [۲]

➖سلطان ملکشاه سلجوقی (الب ارسلان) – رحمه الله – که به اتفاق مؤرخین و سیره نویسان، وی در خدمت به دین و عمرانی تلاش بسیار کرده و مدح شده است، عمر خیام همنشین او بوده است و همچنین در رصدخانه نیشابور از عمر خیام کمک گرفته شده است، نظام الملک وزیر سلجوقی – رحمه الله – دوست و رفیق عمر خیام بوده و نظام الملک صرف نظر از اینکه از رجال سیاسی بوده، از بزرگان دین نیز بوده است.

➖در برخی کتابها عمر خیام را
 “غیاث الدین” توصیف کرده اند، برخی او را “امام خراسان”، برخی نیز او را عالم به “فقه ” و… توصیف نموده اند،حال چگونه است که وی مسلمان نما بوده است؟!!

📌رباعیاتی هم که موجود است منسوب به او است و بسیاری از اهل فن، غالب این رباعیات را جعلی دانسته اند، دانشمندی به این بزرگی و با این همه تبحر و عظمتش، نزد اروپایان باید با اشعار واهی و فاحشه ای شناخته شود؟!
شما دیگر کی هستید!؟
➖جز این است که این بی دینان برای لذت خویش از این اشعار سوء استفاده کرده اند؟!!!

به هر حال اسلام وابسته به شخصیت ها نیست، و شخصیت ها اسلام را بزرگ نمی‌کنند.
ولی دروغ بستن و تلبیس بر عوام مردم نیکو نخواهد بود.
والله تعالی أعلم بالصواب
نویسنده:«رد شبهات ملحدین»
پی‌نوشت:
[۱] تتمه صوان الحکمه للبیقهی، صص ۲۳ – ۲۴ ؛ وفق مکتبه الشامله ، الاصدار ۴۷ . ۳
[۲] أخبار العلماء بأخیار الحکماء ، ص ۱۸۶ ؛ الناشر: دار الکتب العلمیه، بیروت – لبنان الطبعه: الأولى ۱۴۲۶ هـ – ۲۰۰۵ م

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …