ﻓﻌﻞ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺻﻮﻓﯿﺎﻥ ﻋﯿﻦ ﻓﻌﻞ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺍﺳﺖ

ﺍﺑﻦ ﻋﺮﺑﯽ ﺩﺭ ﻓﺺ ﺣﮑﻤﺖ ﻧﺒﻮﯼ ﺩﺭ ﮐﻠﻤﻪ ﻋﯿﺴﻮﯼ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ:
ﻣﺎ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﯼ ﺣﻖ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﻻﯼ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﻋﯿﻦ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﯿﻢ، ﭘﺲﺑﻔﻬﻢ ! ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻧﮕﻮﯾﯽ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﻢ ﺑﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺲ ﭘﺮﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺣﻖ ﺑﺎﺵ ﻭ ﺧﻠﻖ ﺑﺎﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥﺭﺣﻤﺎﻥ ﺟﺎﻣﻊ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﺳﻢ ﻫﺎﯼ ﺍﻟﻬﯽ ﻫﺴﺘﯽ ‏ﻭ ﺩﺭ ﻓﺺ ﺣﮑﻤﺖ ﺭﺣﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﮐﻠﻤﻪ ﺳﻠﯿﻤﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﻋﻤﻞ ﺑﺮ ﻫﺸﺖ ﻋﻀﻮ ﺍﺯﺍﻋﻀﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﻫﻮﯾﺖﻫﺮ ﻋﻀﻮ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ،
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﮐﺴﯽ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﮐﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﺍﺯﺑﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻮﯾﺖ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

ﯾﻌﻨﯽ: ﺩﺭ ﺍﺳﻢ ﺁﻥ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻋﯿﻦ ﺗﻤﺎﻡﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﺍﺳﺖ . ‏

(ﻓﺼﻮﺹ ﺍﻟﺤﮑﻢ ﺑﺎ ﺷﺮﺡ ﭘﺎﺭﺳﺎ ﺹ۳۳۰).

(ﻓﺼﻮﺹ ﺍﻟﺤﮑﻢ ﺹ ۱۵۱-۱۵۲ ﻭ ﺷﺮﺡ ﭘﺎﺭﺳﺎ ﺹ۳۵۰).

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …