یکی از صفات داعی نرم بودن است

داعی باید نرم باشد و از تندی و خشونت کاملا بدور باشد ، زیرا خشونت و تندی باعث تنفر و نرمی باعث جذب دلها می گردد ، در این باره به این دو آیه توجه نمایید :

۱ ﻓﺒﻤﺎ ﺭﺣﻤﺔٍ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﻟِﻨﺖَ ﻟﻬﻢ ﻭﻟﻮ ﻛﻨﺖَ ﻓﻈّﺎً ﻏﻠﻴﻆَ ﺍﻟﻘﻠﺐِ ﻻﻧﻔَﻀُّﻮﺍ ﻣﻦ ﺣﻮﻟﻚَ ﻓﺎﻋﻒُ ﻋﻨﻬﻢ ﻭﺍﺳﺘﻐﻔﺮ ﻟﻬﻢ ﻭﺷﺎﻭِﺭﻫُﻢ ﻓﻲ ﺍﻷﻣﺮِ ﻓﺈﺫﺍ ﻋﺰﻣﺖَ ﻓﺘﻮﻛَّﻞ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﺇﻥَّ ﺍﻟﻠﻪ ﻳُﺤِﺐُّ ﺍﻟﻤﺘﻮﻛِّﻠﻴﻦَ ‏( سوره آل عمران ، آیه : ۱۵۹ ‏).

ترجمه : بنا بر رحمت الهی، تو برای در  آنان [ مردم‌] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها طلب آمرزش نما ! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر الله توکل کن! زیرا الله توکل کنندگان را دوست می دارد.

۲ ﻟﻘﺪ ﺟﺎﺀَﻛُﻢ ﺭﺳﻮﻝٌ ﻣﻦ ﺃﻧﻔﺴِﻜُﻢ ﻋَﺰﻳﺰٌ ﻋﻠﻴﻪ ﻣﺎ ﻋَﻨِﺘُّﻢْ ﺣﺮﻳﺺٌ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﺑﺎﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﺭَﺅﻭﻑٌ ﺭﺣﻴﻢ‏(سوره توبه ، آیه :  ۱۲۸‏).

ترجمه : به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که آنچه شما رنج داده و به سختی وا دارد بر او سخت است؛ و علاقه شدید به (هدایت و خیررسانی به) شما دارد ؛ و نسبت به مسلمانان ، بسیار نرم دل و بی نهایت مهربان است.

داعی عزیز و گرامی اگر می خواهی حقیقت نرمی در دعوت را بفهمی به چند حدیث که در این باره ذکر می شود توجه نما:  

۱ عنْ جَرِیرٍ عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((مَنْ یُحْرَمِ الرِّفْقَ یُحْرَمِ الْخَیْرَ)). (صحیح مسلم ،حدیث ۶۷۶۳) .

ترجمه : جریر بن عبدالله رضی الله عنه، روایت نمودند که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند : آنی که از نرمی محروم می شود از خیر محروم می گردد.

۲ عنْ عَائِشَهَ زَوْجِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ( یَا عَائِشَهُ إِنَّ اللَّهَ رَفِیقٌ یُحِبُّ الرِّفْقَ وَیُعْطِی عَلَى الرِّفْقِ مَا لاَ یُعْطِی عَلَى الْعُنْفِ وَمَا لاَ یُعْطِی عَلَى مَا سِوَاهُ ). (صحیح مسلم ،حدیث ۶۷۶۶) .

ترجمه : عایشه رضی الله عنها روایت نمودند که رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند : ای عایشه همانا الله بسیار نرم است و نرمی را دوست می دارد، و آنچه (از خیر و برکت و نتایج خوب) بر نرمی داده می شود بر خشونت داده نمی شود و بر چیز دیگری علاوه از آن داده نمی شود.

۳ عنْ عَائِشَهَ زَوْجِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ( إِنَّ الرِّفْقَ لاَ یَکُونُ فِی شیء إِلاَّ زَانَهُ وَلاَ یُنْزَعُ مِنْ شیء إِلاَّ شَانَهُ ). ( صحیح مسلم ،حدیث ۶۷۶۷).

ترجمه :  عایشه رضی الله عنها خانم رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم روایت نمودند که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند : همانا نرمی در هیچ چیز نمی باشد مگر اینکه آن را آراسته و زیبا می سازد و از چیزی بیرون کشیده و گرفته نمی شود مگر اینکه آن را بدشکل می سازد.

داعی عزیز و گرامی این را به یقین بدان که امروزه بسیاری از مشکلات جهان اسلام ، عدم نرمی و وجود خشونت در میان مسلمانان و بالأخص داعیان و علماﺀ جهان اسلام است ،
و این چیزی است که دشمنان اسلام برای سرکوبی اهل اسلام از آن بهره کافی برده و می برند ، و به اسم مبارزه با خشونت با تمام اهل اسلام مبارزه می کنند و اموال مسلمانان را به تاراج برده و کشورهای اسلامی را تخریب نموده و تحت استعمار خویش درمی آورند ،

پس تو ای داعی دین این سیاست کفار را فهمیده و دست از هر نوع خشونت برداشته و با کمال نرمی به دعوت خویش ادامه ده ، تا نه دشمنان از روشت سوﺀ استفاده نمایند و نه اسلام و اهل اسلام بخاطر تو دچار گرفتاری و بدبختی گردند، و تو راحت تر بتوانی مرهمی بر زخم جهان اسلام گذاشته ،و بدنه زخمی اسلام را معالجه نمائی.

به امید روزی که داعیان دین و علماﺀ جهان اسلام از فرهنگ فکری خویش کلمه (خشونت و دگر کشی) را دور نموده و کلمه (نرمی و تحمل مخالف) را جاگزین آن کنند.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …