یکی از صفات داعی متواضع و فروتن بودن است

تواضع و فروتنی و به دور بودن از تکبر و غرور یکی از مهم ترین نشانی ها یک شخصیت متین وبزرگ است ، زیرا از قدیم گفته اند : نهد شاخ پرمیوه سر بر زمین .

از آنجایی که یک داعی با تمام اقشار جامعه اعم از فقیر و ثروتمند ،افراد شاخص و بالای جامعه و افراد طبقه پایین و متوسط جامعه سروکار دارد، لذا باید متواضع و فروتن باشد ، تا بتواند دعوت خودش را پیش برده و افراد طبقه پایین و متوسط جامعه را دعوت داده و آنان را تحت تأثیر افکار زیبای خویش قرار دهد.

و اگر خدای ناخواسته داعی تکبر داشت علاوه از این که مورد خشم الهی قرار می گیرد، باعث تنفر او و دعوتش در میان مردم می شود و بجای اینکه مردم را جذب خود و دعوتش کند ، مردم را از خود و دعوت خویش دفع و دور خواهد نمود .

پس تو ای داعی عزیز در باره تواضع و فروتنی به آیات و احادیث زیر توجه نموده و آنها در زندگی واقعی وجود خود اجرا و عملی نما، تا بدین طریق محبوب دلها شده و افکار واندیشه ایدهای ناب تو نقش در اذهان مردم بندد :

۱(ﻭَﺍﺻْﺒِﺮْ ﻧَﻔْﺴَﻚَ ﻣَﻊَ ﺍﻟّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺪْﻋُﻮﻥَ ﺭَﺑّﻬُﻢ ﺑِﺎﻟْﻐَﺪَﺍﺓِ ﻭَﺍﻟْﻌَﺸِﻲّ ﻳُﺮِﻳﺪُﻭﻥَ ﻭَﺟْﻬَﻪُ ﻭَﻻَ ﺗَﻌْﺪُ ﻋَﻴْﻨَﺎﻙَ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ) ‏(صورت کهف آیه: ۲۸ ‏)

ترجمه : با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می‌خوانند، و تنها رضای او را می‌طلبند! و چشمان خود را از آنها برمگیر!…

۲( ﻭَﻻ ﺗُﺼَﻌِّﺮْ ﺧَﺪَّﻙَ ﻟِﻠﻨَّﺎﺱِ ﻭَﻻ ﺗَﻤْﺶِ ﻓِﻲ ﺍﻷﺭْﺽِ ﻣَﺮَﺣًﺎ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻻ ﻳُﺤِﺐُّ ﻛُﻞَّ ﻣُﺨْﺘَﺎﻝٍ ﻓَﺨُﻮﺭٍ ‏) )( سوره ﻟﻘﻤﺎﻥ آیه: ۱۸ ‏).

ترجمه : با بی اعتنائی (وتکبر) گونه ات را از مردم بر مگردان،  و بر زمین خرمانه راه مرو، الله هیچ متکبّر فخر فروشی را دوست نمی دارد.

۳(ﻭَﺍﺧْﻔِﺾْ ﺟَﻨَﺎﺣَﻚَ ﻟِﻠْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ )( سوره حجر، آیه : ۸۸) .

ترجمه : و پر (بازوی) خودت را برای مسلمانان پایین بگیر (و با آنان متواضع و فروتن باش).

۴(وَلَا تَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَیْکَ مِنْ حِسَابِهِم مِّن شَیْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِکَ عَلَیْهِم مِّن شَیْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَکُونَ مِنَ الظَّالِمِین). ‏( سوره انعام ، آیه : ۵۲ ‏) َ

و کسانی را که صبح و شام الله را می‌خوانند، و جز چهره او نظری ندارند، از خود مران ! نه چیزی از حساب آنها بر توست، و نه چیزی از حساب تو بر آنها! پس اگر آنها را طرد کنی، از ستمگران خواهی گشت!

۵ قالَ النَّبِی صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ( ابْغُونِی فی ضُعَفَاءَکُمْ فَإِنَّمَا تُرْزَقُونَ وَتُنْصَرُونَ بِضُعَفَائِکُمْ ).(سنن ترمذی، حدیث ۱۸۰۳) .

ترجمه : پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : مرا درمیان ضعیفانتان طلب نمایید، همانا شما بنا بر ضعیفانتان روزی داده و یاری می شوید.

۶قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ( وَإِنَّ اللَّهَ أَوْحَى إِلَیَّ أَنْ تَوَاضَعُوا حَتَّى لاَ یَفْخَرَ أَحَدٌ عَلَى أَحَدٍ وَلاَ یَبْغِی أَحَدٌ عَلَى أَحَد ٍ). ‏( صحیح ﻣﺴﻠﻢ،حدیث:  ۷۳۸۹ ‏) .

ترجمه : رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند :همانا الله بر من وحی نموده اینکه تواضع و فروتنی نمایید تا به حدی که کسی بر کسی فخر نکند و کسی بر کسی سرکشی و بغاوت نکند.
 
۷ قال رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ َ: (َمَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ لِلَّهِ إِلاَّ رَفَعَهُ اللَّهُ ). ( ﻣﺴﻠﻢ: ۶۷۵۷ ‏) .

ترجمه : رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند : هیچ کس برای الله تواضع و فروتنی ننمود مگر اینکه الله او را بالا برد (و در جه و مقامش را بلند نمود).

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …