گنـــــــاه و آثــــــار شــــــوم آن

امان! امان از گناه، بخصوص گناه خلوت‌نشینی، ثوبان از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت می‌کند که فرمودند: «برخی از امتم را می‌شناسم در روز قیامت اعمالی نیک مانند کوه‌های تهامه را با خود می‌آورند، خداوند آن را نابود می‌کند». ثوبان گفت: یا رسول ‌الله آن‌ها را معرفی کن؟ کی هستند؟ نکند ما از آن‌ها باشیم و بی‌خبریم، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «آن‌ها برادران شما و هم جنس شما هستند، و آنچه شما در آشکار انجام می‌دهید آن‌ها نیز انجام می‌دهند، ولی اگر در خلوت قرار می‌گیرند مرتکب گناه و معصیت می‌شوند».

ابودرداء می‌گوید پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: (انسان باید از نفرین قلبی مؤمنان – در حالی که بی‌خبرست بیمناک باشد! سپس گفت: آیا می‌دانید چه کسی؟ عرض کردم خیر، فرمود: انسان در خلوتگاه گناه انجام می‌دهد، پروردگار کینه او را در حالی که بی‌خبر است در دل مؤمنان قرار می‌دهد).

بدین سبب ابن جوزی رحمه الله می‌گوید: «آگاه باش: از جمله بزرگ‌ترین بدبختی‌ها گول خوردن به سلامتی پس از گناه است، چون کیفر واقع می‌شود، و از بزرگ‌ترین کیفر و مجازات این است که انسان بی خبر است: در حالیکه گناه در ریشه دین و دل‌ها اثرگذار است پناه به خدا .

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …