گناه کدام یک بیشتر است، زنا، شرابخواری یا قمار؟

الحمدلله

هر مسلمانی می داند که هر سه گناه مذکور (زنا و قمار و شراب) از گناهان کبیره هستند، زیرا الله متعال درباره قمار و شرب خمر می فرماید :

 « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ » (مائده ۹۰).

یعنی : « ای کسانی که ایمان آورده‏اید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعی بخت‏آزمایی ]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید».

و درباره زنا می فرماید :
« وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلًا » (اسراء ۳۲).

یعنی : « و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است».

و پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند :
« لَا یَزْنِی الزَّانِی حِینَ یَزْنِی وَهُوَ مُؤْمِنٌ ، وَلَا یَشْرَبُ الْخَمْرَ حِینَ یَشْرَبُهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ ، وَلَا یَسْرِقُ السَّارِقُ حِینَ یَسْرِقُ وَهُوَ مُؤْمِنٌ » بخاری (۵۵۷۸) ومسلم (۵۷).

یعنی : «زناکار در حالی که زنا می‌کند ایمان ندارد، و شراب خوار در حالی که شراب می‌خورد ایمان ندارد وسارق هم هنگام سرقت، ایمان ندارد ».

گناه زنا از شراب و قمار بیشتر و بزرگتر است، چرا که الله متعال زنا را مقارن با شرک و قتل نفس قرار داده ، می فرماید :
« وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ یَلْقَ أَثَامًا» (فرقان ۶۸).

یعنی : « و کسانی که معبود دیگری را با خداوند نمی‏خوانند؛ و انسانی را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز بحق نمی‏کشند؛ و زنا نمی‏کنند؛ و هر کس چنین کند، مجازات سختی خواهد دید».

وانگهی زنا علاوه بر اینکه گناه کبیره است، تجاوز بر ناموس و شرف یک انسان هم هست، که مفاسد زیاد و تداخل نسل را هم در پی دارد.

امام منذری می گوید : «بدون شک گناه زنا نزد خداوند متعال شدیدتر و بزرگتر از شرب خمر است».

“الترغیب والترهیب” (۳ / ۱۹۰).

و سفارینی می گوید : «زنا بعد از شرک و قتل بزرگترین گناه کبیره است».
“غذاء الألباب” (۲ / ۳۰۵).

برای همین حد و مجازات زنا از مجازات شارب خمر بیشتر است، خصوصا اگر زناکار ازدواج کرده باشد، چرا که مجازات زناکار این است .

اگر محصن (یعنی ازدواج کرده) باشد، عقوبت او سنگسار است.

اگر غیر محصن باشد و یا زن باکره باشد؛ عقوبت او صد ضربه شلاق و یکسال تبعید است،

درحالیکه مجازات شراب خمر ۴۰ تا ۸۰ ضربه شلاق است.

گناه شرابخواری از قمار بیشتر است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم شراب را در ده وجه نفرین و لعن کرده، می فرماید :
 «لُعِنَتْ الْخَمْرُ عَلَی عَشْرَهِ أَوْجُهٍ بِعَیْنِهَا وَعَاصِرِهَا وَمُعْتَصِرِهَا وَبَائِعِهَا وَمُبْتَاعِهَا وَحَامِلِهَا وَالْمَحْمُولَهِ إِلَیْهِ وَآکِلِ ثَمَنِهَا وَشَارِبِهَا وَسَاقِیهَا»
“صحیح ابن ماجه” (۲۷۲۵).

یعنی : «شراب از ده جهت لعنت شده است : خود شراب، کسی که راب را دست می‌کند، کسی که به درخواست او شراب گرفته می‌شود، فروشنده، خریدار، حمل کننده، کسی که شراب برای او حمل می‌شود، خورنده پول آن و خورنده خود آن و ساقی آن».و شراب ام الخبائث است.

گاهی بر حسب شرایط و آثار مترتب شده، گناه شراب از زنا نیز بیشتر می شود، مثلا مردی که یک بار زنا کرده و بعد مرتکب آن نمی شود، اما مردی که همیشه شرب خمر می کند و این امر موجب سوء رفتار و اخلاق او شده و حتی نفقه اهل و عیالش را نمی دهد و بدگوئی و فحش گوئی می کند و با افراد فاسد مجالست می کند، و دیگر آثار ناپسند و فاسد دیگری که به دلیل خماری و مصاحب همیشگی با خمر بوجود می آید، در اینحالت گناه او از گناه کسی که یک بار مرتکب زنا شده و آنرا ترک نموده بیشتر است.

صاوی در حاشیه خود “الشرح الصغیر” (۴/۵۰۰) بر درباره شرب خمر می گوید : «مفاسد خمر از مفاسد زنا بیشتر است، زیرا چه بسا با شرب خمر در دام زنا و دزدی و قتل هم بیافتد، و برای همین (از پیامبر صلی الله علیه وسلم) وارد شده که شراب ام الخبائث است».

خلاصه اینکه : گناه زنا بیشتر است، بعد از آن شرابخواری، و بعد قمار است، اما گاهی به دلیل اختلاف احوال و شرایط و بر حسب آثار مترتب شده و مفاسد حاصله، ممکن است این ترتیب جابجا شود، و در هر حال بر مسلمان واجب است از گناهان کبیره دوری کند، و هرکس مرتکب یکی از کبائر شد بایستی توبه کند و از تکرار آن خدداری نماید و گناهش را مخفی کند وآن را آشکار ننماید.

والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …