گشت و گذار ابوبکر رضی الله عنه در میان قبایل عرب و عرضه‌ی دعوت (۱)

پیش از این دانستیم که ابوبکر رضی الله عنه، نسب‌شناس بود و در پهنه‌ی نسب‌شناسی، دانش زیادی داشت.
سیوطی رحمه الله می‌گوید: من، در نوشتارهای حافظ ذهبی رحمه الله دیده‌ام که از جمله کسانی که در فن و دانش زمان خود، یگانه‌ی دوران بوده‌اند، ابوبکررضی الله عنه می‌باشد که در نسب‌شناسی، یگانه‌ی زمان خویش بوده است. ابوبکر رضی الله عنه از این دانش خود در راه دعوت استفاده کرد و بدین‌سان اسوه‌ی همگان قرار گرفت تا به همه‌ی کارداران و کارشناسان بفهماند که باید از دانش، تخصص و شغل خود، در هر رشته و پایه‌ای که باشد -چه در پهنه‌ی علوم نظری و چه در عرصه‌ی علوم تجربی و یا مشاغل مهم در سطح جامعه و ساختار اجتماعی در راه خدا استفاده کنند و برای گسترش دعوت اسلامی به‌کار گیرند.
در سطور بعدی خواهید خواند که ابوبکر صدیق رضی الله عنه همراه رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم به میان قبایل می‌رفت و دانش نسب‌شناسی خود را در دعوت آنان به سوی خدا، به‌کار می‌گرفت.
ابوبکر رضی الله عنه، سخنور نام‌دار و توانمندی بود که کلمات و معانی را به‌خوبی به هم پیوند می‌داد و در بود و نبود رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، در مورد آن حضرت و بعثتشان، سخن می‌گفت.
رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم در موسم حج، برای دعوت مردم به سوی اسلام، به میان قبایل می‌رفتند.
در این گشت و گذارها، ابوبکر صدیق رضی الله عنه، بی‌آن‌که قصد پیش‌دستی و گستاخی در حضور پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را داشته باشد، پیش از ایشان دهان به سخن می‌گشود و مقدمه‌چینی می‌کرد تا کار آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم را در ارائه‌ی دعوتش، آسان‌تر نماید.

(نام کتاب:خلفای راشدین؛ابوبکرصدیق رضی الله عنه، مؤلف:دکترعلی صلابی)

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …